

Uczniowie, absolwenci, nauczyciele i rodzice z Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski w Lublinie dyskutowali o zmianie systemu oceniania uczniów i o konsekwencjach ewentualnego wprowadzenia czterodniowego tygodnia nauki.

- Dynamiczne przemiany społeczno-gospodarcze i kulturowe wpływają na rozwój rynku pracy i edukacji. Jednocześnie wywołują dyskusję na temat zachowania równowagi pomiędzy wysiłkiem, a regeneracją. Koncepcja czterodniowego tygodnia nauki budzi duże kontrowersje. Drużyny z Liceum Paderewski („propozycja” i „opozycja”), biorące udział w debacie oksfordzkiej, analizowały, jak czas nauki wpływa na produktywność, zdrowie psychiczne oraz fizyczne uczniów – informuje Jolanta Prochowicz, koordynatorka debat oksfordzkich w Liceum Paderewski. - „Propozycja” argumentowała tezę, że czterodniowy tydzień szkoły pozwoli na efektywne nauczanie i zdobywanie wiedzy. Opozycja – że mniej czasu to zbyt duże obciążenie zarówno uczniów, jak i nauczycieli, a także ograniczenie możliwości na budowanie relacji społecznych z rówieśnikami – dodaje.
Wspomniana debata oksfordzka była elementem obchodów jubileuszu 30-lecia Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski w Centrum Spotkania Kultur. Uroczystość uświetniły występy związanego ze szkołą Chóru Akademos High School.
Nauczyciele związani z Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski otrzymali medale Prezydenta Miasta Lublin.
Podczas drugiej debaty oksfordzkiej drużyny z Paderewskiego poruszyły temat mierzenia postępów w nauce. Przedmiotem dyskusji była istota i cel klasycznego systemu ocen w szkole.
„Propozycja” argumentowała, że klasyczny system motywuje jedynie do stosowania zasady „3Z” (zakuć, zdać, zapomnieć), a także wywołuje niezdrową rywalizację pomiędzy rówieśnikami. Drużyna „opozycji” nie zgadzała się z tezą, że brak klasycznych ocen stwarza bardziej przyjazne i efektywne środowisko do nauki, wskazując, że to nie oceny demotywują uczniów – a raczej sposoby ewaluacji.
