Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

25 sierpnia 2018 r.
20:29

Piekło w siódmej klasie. Rzecznik prosi o zmiany

108 34 A A

Uczniowie klas siódmych szkół podstawowych muszą rezygnować ze swoich pasji, niedosypiają i czują strach, a wszystko przez nadmiar nauki – wynika z raportu przygotowanego przez naukowców UMCS na zlecenie Rzecznika Praw Dzieci.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Kiedy w życie weszła reforma oświaty i uczniowie klas szóstych zamiast iść do gimnazjów pozostawali w dotychczasowych placówkach, do Rzecznik Praw Dziecka zaczęły lawinowo napływać skargi uczniów, rodziców, ale i nauczycieli mówiących o tym, że dzieci są przeładowane nauką i nie są w stanie sprostać stawianym im wymaganiom.

- Dlatego Rzecznik zlecił nam wykonanie raportu, by obiektywnie sprawdzić, czy opisane sytuacje to ewenement, czy opis ogólnej tendencji panującej w polskich szkołach - opowiada dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent z zakładu pedagogiki resocjalizacyjnej UMCS, kierownik projektu.

W anonimowych ankietach rozesłanych do wybranych blisko 80 szkół podstawowych z całej Polski o problemach siódmoklasistów mówili oni sami, ich rodzice, nauczyciele i dyrektorzy. Jaki obraz zreformowanej szkoły widać w badaniu?

Dyrektorzy

Uważają, że uczniowie klas VII myśląc o szkole czują zaciekawienie (63 proc.), ale i obojętność (ok. 62 proc.). A to dziwne zjawisko.
Kiedy do gabinetu dyrektora puka nauczyciel klas siódmych, sprawa najczęściej dotyczy zaniedbywania nauki, nieodrabiania prac domowych, przeszkadzania na lekcji lub bierności. Gdy o pomoc proszą uczniowie lub ich rodzice, to zgłaszają problemy dotyczące nadmiaru: nauki (ok. 80 proc.) prac domowych (ok. 41 proc.) sprawdzianów (30 proc.) i kartkówek (29 proc.). Co ważne, blisko ¼ ankietowanych przyznaje, że problem ten nasilił się w ciągu ostatniego roku szkolnego, czyli związany jest z wejściem w życie reformy oświaty.

Jednak tylko około siedem procent dyrektorów twierdzi, że przyczyn problemów uczniów z klas VII należy doszukiwać się w niedostatecznie przemyślanej reformie edukacji. Dla 5 proc. odpowiada za to zbyt szybkie tempo wprowadzania zmian, a dla ok. 3 proc.: przeładowany program nauczania.

Nauczyciele

Reforma edukacji wiązała się ze zmianą programów nauczania. Dla większości pedagogów (ok. 71 proc.) wszystkie lub niemal wszystkie treści z nowej podstawy są ważne i użyteczne. Ale 26 proc. ankietowanych uważa, że duża część materiału mogłoby być uznana za dodatkową, bo nie jest niezbędna. Zbyt obszerne są zwłaszcza wiadomości z historii, geografii, języka polskiego, matematyki, języka angielskiego i chemii. Nauczyciele przyznają, że nie są w stanie zrealizować całości treści programowych podczas lekcji. W szkole realizują zaledwie 60 proc. programu. Resztę zadają jako pracę domową do samodzielnego uzupełnienia. Najwięcej materiału we własnym zakresie siódmoklasiści muszą opanować z: języka polskiego, historii, fizyki i religii.
Dodatkowo 30 proc. nauczycieli uważa, że to, czego uczą, jest zbyt trudne dla tzw. przeciętnego ucznia, któremu największe problemy sprawia nauka fizyki, języka polskiego, matematyki, biologii, chemii i język angielski - czyli przedmiotów, które młodzież będzie zdawała na egzaminie ósmoklasisty.

Nauczyciele najczęściej martwią się tym, że uczniowie z klas VII zaniedbują naukę, są bierni, nie odrabiają prac domowych i przeszkadzają w prowadzeniu lekcji. Uczniowie są też nadpobudliwi, wycofani lub agresywni. Około 40 proc. pedagogów potwierdza, że takie problemy wyraźnie się nasilają w klasach siódmych.

Rodzice

Zdecydowana większość rodziców (ok. 91 proc.) uważa, że ich dzieci więcej czasu poświęcają na naukę w klasie siódmej niż w klasach wcześniejszych. Ich dzieci poza 7-8 godzinami spędzanymi codziennie w szkole uczą się w domach przez kolejne trzy godziny. Podczas weekendu spędzają nad podręcznikami ok. 3,5 godziny. Dlatego, aż 60 proc. rodziców narzeka na nauczycieli twierdząc, że zadają oni młodzieży zbyt dużo prac domowych.

Zwykle jest to przy tym praca angażująca całą rodzinę - 80 proc. rodziców musi pomagać w odrabianiu lekcji przynajmniej raz w tygodniu. Dzieci najczęściej proszą rodziców o pomoc w nauce matematyki (ok. 45 proc.), fizyki (ok. 32 proc.) oraz chemii (ok. 29 proc.). Nie zawsze to jednak wystarcza. Ponad 40 proc. siódmoklasistów korzysta z korepetycji; głównie z języka angielskiego i z matematyki.

Aż 54 proc. ankietowanych rodziców uznaje, że program nauczania w klasie siódmej jest zbyt trudny. Dlatego (w 40 proc. przypadków) ich dzieci musiały zrezygnować z uczestnictwa w zajęciach rozwijających zainteresowania. Głównym powodem tego był brak czasu związany z nadmiarem nauki i prac domowych.

Niepokój rodziców wzbudzają też zmiany w zachowaniu dzieci, które zauważyli w siódmej klasie. Najczęściej jest to nerwowość (ok. 33 proc.), zmęczenie (ok. 29 proc.) oraz na niechęć do szkoły i do nauki (ok. 14 proc.). Nic dziwnego, że kiedy oni sami myślą o szkole najczęściej odczuwają złość (ok. 45 proc.).

- Zdania rodziców dotyczące przygotowania szkół do wdrażania reformy edukacji we wrześniu 2017 roku są podzielone - czytamy w raporcie autorstwa lubelskich badaczy. - Połowa badanych uznała, że szkoły są odpowiednio przygotowane. Przeciwnego zdania jest 43 proc. respondentów, którzy uważają, że głównymi przyczynami niewłaściwego przygotowania szkoły do wprowadzonych zmian są: niewystarczające wyposażenie; problemy dotyczące kadry pedagogicznej (brak pełnoetatowych nauczycieli z niektórych przedmiotów na terenie jednej placówki, nieodpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami w klasie siódmej itp.) oraz warunki lokalowe szkół związane przede wszystkim z brakiem odpowiedniej liczby klas lekcyjnych, co niejednokrotnie skutkuje nauką zmianową.

Uczniowie

Dla ponad 40 proc. siódmoklasistów szkoła to spotkania z kolegami, przyjaciółmi, możliwość zdobywania nowej wiedzy, ale jednocześnie niemal połowa badanych kojarzy szkołę ze zmęczeniem. Większość z uczniów (95 proc.) nie doświadcza w szkole wsparcia oraz nie czuje się doceniana za osiągnięcia i wkład własnej pracy (94 proc.). Szkoła nie jest też dla nich przyjaznym środowiskiem. Co czwarty uczeń jest w szkole smutny, co piąty zaś odczuwa strach i złość. Ponad połowa uczniów wskazała, że w szkole nie przeżywa żadnych emocji (obojętność).

- Warto zauważyć, że jest to inny stan niż spokój, który deklaruje jedynie 26 proc. badanych - piszą autorzy projektu. - Oznaczać to może, że połowa uczniów VII klasy albo jest w niewielkim stopniu świadoma własnych uczuć, albo też - co jest bardziej prawdopodobne - odcina się od jakichś emocji: najczęściej są to nieprzyjemne stany takie jak: złość, bezradność, zagubienie, smutek, upokorzenie, strach czy poczucie wyobcowania i osamotnienia.

Co więcej, dla prawie połowy uczniów, to co słyszą na lekcji jest niezrozumiałe. W największym stopniu dotyczy to: matematyki (54 proc.), fizyki (ok. 53 proc.) oraz chemii (38 proc.). Dlatego co trzeci uczeń klasy VII musi brać udział w zajęciach wyrównawczych w szkole (najczęściej są to lekcje z matematyki i języka polskiego, a znacznie rzadziej fizyki i chemii).

W domu zamiast odpoczywać siódmoklasiści się uczą. Odrabianie lekcji kojarzy im się ze zmęczeniem (70 proc.), przymusem (ok. 67 proc.), przykrym obowiązkiem (50 proc.) lub trudnościami (ok. 49 proc.). Oprócz tego wkuwają. Badanie wykazało, że uczniowie najczęściej piszą 2-3 sprawdziany w tygodniu (ok. 73 proc.), jednak zdarza się, że sprawdzianów jest 4 bądź 5. Do tego należy doliczyć 2-4 kartkówki, a niekiedy nawet 6. Ponad połowa uczniów przyznała, że zdarzało im się pisać 3 kartkówki w ciągu dnia (52 proc.). Przygotowanie do tego odbija się na pozostałych aktywnościach.

- Niniejsze badania dostarczyły niepokojących danych dotyczących ilości czasu przeznaczanego na sen - czytamy w badaniu. - Osoby dojrzewające, a w dodatku mocno obciążone pracą intelektualną, potrzebują dużo snu. Tymczasem 23 proc. badanych sypia tylko 6 godzin w ciągu doby, a kolejne 12 proc. jeszcze mniej. Stanowi to poważne zagrożenie dla kondycji fizycznej i psychicznej uczniów, co zwrotnie przekłada się na obniżoną wydolność intelektualną i problemy z nauką.

Rzecznik

- Prawu dziecka do nauki towarzyszą równie ważne prawa do wypoczynku i czasu wolnego. Organizacja pracy szkół powinna uwzględniać te prawa w równym stopniu i dążyć do harmonizowania tych sfer życia uczniów - uważa Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka, który w piśmie do minister edukacji Anny Zalewskiej prosi o analizę raportu oraz zmianę „szczególnie smutnego obrazu” nauki w klasie siódmej zreformowanych szkół, a samą reformę nazywa „ryzykownym przedsięwzięciem”. Ministerstwo na odpowiedź ma 30 dni.

Pozostałe informacje

Imprezy klubowe w Lublinie – 17-18 maja
17 maja 2024, 20:00

Imprezy klubowe w Lublinie – 17-18 maja

Lublin nie zwalnia tempa i nie zasypia. Imprezuje przez cały czas. Przed nami weekend. W gotowości są już wszystkie lubelskie kluby. Specjalnie dla was przygotowaliśmy krótki przewodnik po najlepszych imprezach w mieście. Oto nasze propozycje.

Ku przewidywalnej Europie. Poseł Wiesław Różyński zainaugurował kampanię do Parlamentu Europejskiego

Ku przewidywalnej Europie. Poseł Wiesław Różyński zainaugurował kampanię do Parlamentu Europejskiego

Poseł Wiesław Różyński zainaugurował dziś, 16 maja br. kampanię do Parlamentu Europejskiego. Kandydat Trzeciej Drogi PSL - PL 2050 startuje z pozycji numer 2 w okręgu lubelskim

Gwiazdy w klubie 30 – Dhany & Benassi Bros.
18 maja 2024, 21:00

Gwiazdy w klubie 30 – Dhany & Benassi Bros.

Już w najbliższą sobotę (18 maja) w ramach nowego cyklu imprez 30 Celebrities z największymi gwiazdami z Polski i świata, na scenie klubu zaprezentuje się Benassi Bros feat. Dhany!

Festiwal Przyrody w Lublinie
17 maja 2024, 9:00

Festiwal Przyrody w Lublinie

Przez dwa dni, 17-18 maja w lubelskim Parku Saskim będzie okazja porozmawiać z ciekawymi ludźmi (m.in. Adam Wajrak, Andrzej Kruszewicz) o przyrodzie, o tym, jak ją poznawać, jak obserwować ptaki, jak nakręcić film przyrodniczy, jak namalować obraz itp.

Horodło. Bolesna akcja drogówki

Horodło. Bolesna akcja drogówki

Wczorajszą wizytę (15 bm.) hrubieszowskiej drogówki w gminie Horodło niektórzy kierowcy zapamiętają na długo

Lubelskie. Te urzędy skarbowe wyróżnione w prestiżowym rankingu

Lubelskie. Te urzędy skarbowe wyróżnione w prestiżowym rankingu

Ponad 10 600 przedsiębiorców oceniło pracę 378 urzędów skarbowych - Business Centre Club po raz 21. wyróżnił najlepiej funkcjonujące urzędy skarbowe w kraju. Wśród 43 laureatów ogólnopolskiego konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy” znalazły się trzy z województwa lubelskiego.

Padwa Zamość poznała rywala w barażach, w sobotę ostatnia kolejka

Padwa Zamość poznała rywala w barażach, w sobotę ostatnia kolejka

KPR Padwa Zamość i AZS AWF Biała Podlaska rozegrają ostatnią kolejkę w tym sezonie. Wiadomo już także, że pierwsza z ekip w barażach o prawo gry w Orlen Superlidze zmierzy się z MKS Zagłębiem Lubin.

Wypadek. 2 osoby ranne w Woli Lisowskiej

Wypadek. 2 osoby ranne w Woli Lisowskiej

Całkowicie zablokowana droga z Lubartowa do Kocka

Ostatnia szansa na igrzyska w koszykówce 3x3, kadra mężczyzn bez zawodnika Startu Lublin

Ostatnia szansa na igrzyska w koszykówce 3x3, kadra mężczyzn bez zawodnika Startu Lublin

Aleksandra Zięmborska powalczy o udział w igrzyskach olimpijskich w Paryżu. W piątek Polki rozpoczną zmagania w ostatnim turnieju kwalifikacyjnym.

Egzamin ósmoklasisty 2024. Sprawdź rozwiązania z j. angielskiego
Foto

Egzamin ósmoklasisty 2024. Sprawdź rozwiązania z j. angielskiego

W czwartek uczniowie szkół podstawowych musieli wykazać się umiejętnościami językowymi. W finałowym zadaniu tworzyli wpis na stronę internetową szkoły.

Lublin. Szkoła Podstawowa nr 26 będzie miała nową siedzibę
LUBLIN

Lublin. Szkoła Podstawowa nr 26 będzie miała nową siedzibę

Miasto Lublin zawarło umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę nowej siedziby Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka. Trzykondygnacyjna placówka, która powstanie na miejskiej działce przy ul. Hanki Ordonówny 4, powinna być gotowa w ciągu trzech lat.

Dla czuwających rodziców. Nowe łóżka w dziecięcym szpitalu
galeria

Dla czuwających rodziców. Nowe łóżka w dziecięcym szpitalu

Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie otrzymał dziesięć nowych rozkładanych łóżek. Ma to poprawić komfort rodziców czuwających przy swoich dzieciach w trakcie hospitalizacji.

Nowa władza robi porządki z Samorządową Kartą Praw Rodzin. Czy odblokuje unijną dotację?

Nowa władza robi porządki z Samorządową Kartą Praw Rodzin. Czy odblokuje unijną dotację?

Nowy burmistrz, nowe porządki. Radzyń Podlaski uchyli Samorządową Kartę Praw Rodzin, przyjętą jeszcze za czasów, gdy w mieście rządził PiS. Niedawno samorząd stracił przez ten dokument szansę na 7 mln zł unijnej dotacji

Finał Orlen Pucharu Polki piłkarek nożnych już w niedzielę na Arenie Lublin. Śląsk kontra GKS Katowice

Finał Orlen Pucharu Polki piłkarek nożnych już w niedzielę na Arenie Lublin. Śląsk kontra GKS Katowice

W niedzielę o godz. 13 na lubelskiej Arenie w finale Orlen Pucharu Polski piłkarek nożnych powalczą GKS Katowice oraz Śląsk Wrocław

Dachowanie na Kościelnej. Parczew

Dachowanie na Kościelnej. Parczew

Prawdopodobnie zbyt szybka jazda była przyczyną wypadku na ul. Kościelnej w Parczewie

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!