Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

28 listopada 2021 r.
8:35

Polacy powoli przekonują się do "elektryków". "Zainteresowanie jest coraz większe"

(fot. Maciej Kaczanowski)

Kiedy klient przychodzi do salonu, przekonuje go nowoczesny wygląd i komfort jazdy. Zniechęca obawa, że w trasie nie będzie gdzie podładować auta. Rynek samochodów elektrycznych rośnie. W Polsce wolniej niż na zachodzie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Po Polsce jeździ obecnie 33,1 tys. osobowych samochodów elektrycznych. Jak wyliczają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych 48 proc. tych aut to pojazdy w pełni elektryczne.

Kolejne to hybrydy wykorzystujące prąd obok innego napędu. Można powiedzieć, że Polska pod tym względem robi dużo postępy, bo wzrost liczby tego typu samochodów wyniósł, rok do roku, 105 procent.

Nie czarujmy się jednak. Na tle Europy jesteśmy na szarym końcu – jak to teraz modnie się ujmuje – elekromobilności.

228 w Lublinie

Kiedy w połowie tego roku, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów podało, że w Unii Europejskiej sprzedaż e-aut urosła o prawie 232 procent, to dane z Polski nie były tak optymistyczne. O ile w Niemczech przez sześć pierwszych miesięcy tego roku z salonów wyjechało 149 tys. takich aut, to u nas niecałe 2,5 tysiąca.

W Lublinie na koniec 2020 roku było zarejestrowanych 122 osobowych samochodów elektrycznych przy liczbie 1311 hybrydowych. Na dzień 19 listopada tego roku było to odpowiednio 228 i 2502.

Mimo tych niskich liczb wygląda na to, że Polacy powoli przekonują się do „elektryków”.

– Zainteresowanie jest coraz większe – mówi Wioletta Mazurek, dyrektor zarządzający w lubelskim salonie Kia Auto Marketing. – Rocznie sprzedajemy kilkadziesiąt takich samochodów. Klienci przekonują się do nich doceniając komfort jazdy. To auta ciche z osiągami nieustępującymi samochodom spalinowym.

(fot. Maciej Kaczanowski)

300 milionów

Rząd stara się wspomóc sprzedaż oferując dopłaty. W sumie do rozdania jest 300 mln zł, którymi dysponuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

To tam właśnie trzeba składać wnioski, jeżeli ktoś udaje się do salonu po e-auto. Pieniądze będą dostępne do 30 września, chyba że wcześniej się skończą. Osoby prywatne (na tę część przeznaczono 100 mln zł) o pieniądze mogą się starać już od lipca tego roku.

– Nie wiem, czy klienci korzystają z takiego rozwiązania. Nie informują nas o tym. Większość samochodów tego typu w naszym salonie kupowanych jest jednak za gotówkę – ujawnia Wioletta Mazurek.

Już od 22 listopada wnioski o dotacje mogą składać podmioty gospodarcze.

W tej części znajduje się aż 200 mln zł, a termin zakończenia działania wskazano na koniec września 2025 roku.

Co więcej, o pieniądze mogą się ubiegać nie tylko firmy. W warunkach działania wymieniono także: jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne, organizacje religijne.

Dlatego obecnie w salonach panuje ożywienie. Zgłaszają się zainteresowani przedsiębiorcy, wysyłają zapytania. Tak słyszymy w kilku salonach samochodowych w Lublinie.

Eko moda

Ludzie na zakup elektrycznego auta decydują się z różnych powodów. W salonach mówią, że chodzi głównie o ekologię, modę na takie pojazdy. Innych porywa futurystyczny design tych aut. Kolejni cenią komfort.

A co ich zniechęca?

– Sieć stacji ładowania – mówi Mazurek. Tu jest „problem”, bo wiele osób sądzi, że jeżeli nie naładuje auta w domu, to mu się rozkraczy na drodze. Ekspertka jednak wyjaśnia, że są na to małe szanse. – Obecnie zasięg tych samochodów jest bardzo duży: nawet ponad 500 km na jednym ładowaniu. To w zupełności wystarczy w codziennym użyciu. Faktycznie, planując znacznie dłuższą trasę, trzeba wcześniej sprawdzić, gdzie będzie można podładować auto po drodze i zaplanować 20-30 minutową przerwę. Jednak sieć ładowarek szybko się rozwija i nie ma już problemu ze znalezieniem miejsca do ładowania – dodaje Mazurek.

Sieć stacji

W całym kraju pod koniec października w Polsce funkcjonowało 1 712 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 337 punktów).

31 proc. nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W Lublinie jest 19 ogólnodostępnych punktów.

(fot. Maciej Kaczanowski)

– Nasi klienci to nie osoby, które dziennie pokonują setki kilometrów. To raczej kierowcy jeżdżący po mieście i w jego okolicy. Dziennie jeżdżą 5-100 kilometrów – wyjaśnia przedstawicielka Kia.

Są także inne obawy. Można spotkać się z osądem, że skoro w zimę może nie zadziałać akumulator w aucie spalinowym, to co stanie się w „elektrykiem”? Sceptycy sądzą, że mrozu na dobre uziemią taki samochód.

– Pierwszy raz o tym słyszę i nigdy nie spotkałam się z przypadkiem, żeby samochód elektryczny sprawiał zimą jakieś problemy. Mówię to opierając się na doświadczeniu – rozwiewa wątpliwości Wioletta Mazurek.

Łatwiej sprzedać jacht

Jeśli ktoś poszukuje używanego samochodu elektrycznego, to może się zawieść. Są raczej hybrydy niż pełne „elektryki”. Skoro to nowość, to i klientów nie ma za dużo.

Rozmawialiśmy ze sprzedawcami w kilku komisach w Lublinie i z właścicielami firm sprowadzających auta z zagranicy. Zgodnie mówili, że takich aut raczej w ofercie nie mają. – My dopiero wchodzimy w temat i na razie trudno jest jakoś sytuację ocenić – mówi nam jeden ze sprzedawców. Inny dodaje: – Z reguły to są samochody za nowe, żeby je sprzedawać.

Kolejny: – Wśród „używek” jest ich mało, albo w ogóle nie ma. Klienci boją się kupować z drugiej ręki. Nie wiedzą, jak ocenić stan samochodu, na co zwrócić uwagę, co sprawdzić przy kupnie.

Przy dieslach wszystko jest jasne, a ludzie często nie wiedzą nawet, czy zwykły mechanik naprawi „elektryka”. Myślę, że szybciej sprzedałbym jacht niż takie auto.

No właśnie, czy taki pojazd wymaga specjalnego traktowania?

Elvi

Elektromobilność – to słowo od lat na różne sposoby odmieniają rządzący. Co rusz mówią o tym, że elektrycznych aut będzie przybywać. I coś w tej materii się dzieje, o czym świadczy choćby program dopłat do zakupu samochodów. Ale władza chce więcej, chce mieć własny, polski, narodowy pojazd, który będzie hitem sprzedaży.

Elvi (fot. Ursus)

W 2017 roku lubelska firma Ursus pokazała projekt pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego: Elvi. Chwalił go nawet premier Mateusz Morawiecki.

– Elvi zaprojektowano w wersji trzyosobowej i to nie ulegnie zmianie. Tył pojazdu może być zamieniony w chłodnię, plandekę, kontener lub otwartą skrzynię. Może znaleźć się na wyposażeniu firm zajmujących się wywozem odpadów, przewozem paczek, budownictwem czy dostawą żywności. Nic nie stoi na przeszkodzie, by taki pojazd skonstruować na potrzeby służb medycznych czy straży pożarnej. Dzięki temu grono potencjalnych odbiorców jest naprawdę szerokie. Największe szanse dla pojazdu upatruje się w usługach kurierskich. Całkowita masa pojazdu to 3,5 tony, ładowność wynosi 1100 kg. Nie należy się martwić o dystanse jakie pokonuje się dzięki ELVI. Na pełnej baterii pojazd może przebyć 150 km, co odpowiada zapotrzebowaniu firm i spółek bazujących w obrębie jednego miasta. W dodatku dzięki innowacyjnym bateriom litowo-jonowym ładowanie 90 proc. energii potrwa zaledwie 15 minut. Maksymalna prędkość to 100 km/h – informował Ursus, ale do produkcji nigdy nie doszło.

Izera (fot. gov.pl)

Lex Izera

Teraz plan jest inny i nosi nazwę Izera. Ma to być osobowe auto elektryczne produkowane w Polsce.

Zakład produkcyjny ma powstać w Jaworznie. Pracę znajdzie tu ok. 15 tysięcy osób, przy czym 3,2 tys. przy samej produkcji, a reszta w firmach kooperującyh. To nie będzie rządowa inwestycja, bo stoi za nią spółka Electromobility Poland. Może jednak liczyć na państwowe wsparcie – także w formie dotacji.

Pierwsza Izera ma zjechać z taśmy w 2024 roku. Żeby postawić fabrykę trzeba jednak wyciąć las.

Na takie rozwiązanie, głosami PiS, zgodził się parlament przyjmując specustawę nazwaną Lex Izera.

Jest jeszcze jeden problem, na który uwagę zwracał nawet sam prezes Electromobility Poland. Polski przemysł nie ma kompetencji do produkowania nowoczesnych aut. Przez lata nasze możliwości technologioczno-motoryzacyjne się praktycznie nie rozwijały i w efekcie Izera i tak musi być zbudowana na podstawie zagranicznych rozwiązań. Nasze firmy zaczną odgrywać bardziej znaczną rolę w tym procesie za jakieś 8-10 lat.

(fot. Maciej Kaczanowski)

Jakie dopłaty?

Osoby fizyczne mogą liczyć maksymalną dotację wynoszącą 18 750 zł lub 27 000 zł w przypadku posiadacza karty dużej rodziny. Cena pojazdu zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 000 zł (nie dotyczy osób posiadających kartę dużej rodziny).

Przedsiębiorcy mogą otrzymać jeszcze większe pieniądze. Dla pojazdów kategorii M1 (mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) to do 18 750 zł lub do 27 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km. Maksymalna cena pojazdu to 225 tys. zł.

Co do samochodów kategorii N1 (o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony) dotacja wyniesie do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 50 000 zł. Inną opcją jest 30-procentowe dofinansowanie (maksymalnie 70 tys. zł) w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km. Dopłaty do elektrycznych motocykli czy czterokołowców może wynieść 30 procent, ale do wysokości 4 tys. złotych.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Rosjanie cały czas atakują rakietami i dronami ukraińskie miasta. Na zdjęciu: uszkodzony po wtorkowym rosyjskim ataku rakietowym blok mieszkalny w Zaporożu. Jedna osoba zginęła, a 23 inne osoby zostały ranne, w tym czworo dzieci

Putin miał zaproponować zatrzymanie inwazji przeciwko Ukrainie. Czego chce w zamian?

Putin miał zaproponować zatrzymanie inwazji przeciwko Ukrainie na obecnej linii frontu – pisze brytyjski „Financial Times”, powołując się na źródła bliskie sprawie. Jeden z nich dodaje, że „Jest obecnie dużo presji wywieranej na Kijów, by ustąpił w pewnych kwestiach i żeby Trump mógł ogłosić zwycięstwo”.

Duch Witkacego w Lublinie
Spotkanie
23 kwietnia 2025, 17:00

Duch Witkacego w Lublinie

Już jutro (środa, 23 kwietnia) w Galerii Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińśkiego w Lublinie, za sprawą książki „Witkacy. Biografia” przywołany zostanie duch Witkacego. Wieczór zapowiada się nietuzinkowo – w stylu godnym bohatera książki, legendarnego artysty znanego z ekscentrycznego humoru i nieokiełznanej wyobraźni.

Ośrodek Szkolenia Policji został otwarty pod koniec stycznia

Brakuje policjantów. Ośrodek w Lublinie nie wystarcza. Policja otwiera kolejne

Problemem nie jest brak chętnych do służby w policji, lecz baza szkoleniowa. Pracujemy nad jej rozbudową – mówi szef Komendy Głównej Policji, nadinsp. Marek Boroń.

ChKS Chełm potrzebował pięciu setów aby wygrać pierwszy mecz półfinałowy play-off z KPS SIedlce

ChKS Chełm lepszy od KPS Siedlce

W pierwszym spotkaniu półfinałowym play-off ChKS Chełm pokonał KPS Siedlce 3:2. Tym samym prowadzi w rywalizacji do dwóch zwycięstw 1-0. W piątek drugie spotkanie, w Siedlcach

Pomnik w Emilcienie upamiętniający wydarzenia z 1978 roku

W Emilcinie znów szykują się na spotkanie z UFO

Propozycja dla tych, którzy oglądają serial „Projekt UFO”. I dla tych, którzy wciąż się zastanwiaja, co 47 lat temu zobaczył Jan Wolski w Emilcinie.

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim. Koncert Wielkanocny
Nasz Patronat
27 kwietnia 2025, 18:45

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim. Koncert Wielkanocny

W najbliższą (27 kwietnia), w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie odbędzie się wyjątkowy koncert wielkanocny – "Miłosierdzie".

Mundury, menażki i hamaki. AMW zaprasza majówkową wyprzedaż
galeria

Mundury, menażki i hamaki. AMW zaprasza majówkową wyprzedaż

Będą też łopaty saperskie, peleryny na namiot, manierki i na przykład stalowe talerze. Co jeszcze przygotowała Agencja Mienia Wojskowego w Lublinie?

Wierni na placu Świętego Piotra modlą się po śmierci papieża Franciszka

Kto zostanie nowym papieżem? To o nich watykaniści mówią najczęściej

Najważniejszym aspektem w medialnych spekulacjach przed planowanym na początek maja konklawe jest to, że spośród 135 kardynałów elektorów, 107 zostało mianowanych przez papieża Franciszka, 23 to nominaci Benedykta XVI, a pięciu to kardynałowie św. Jana Pawła II.

Początek maja w Zamościu to zawsze tłumy turystów
1 maja 2025, 0:00
galeria

Majówka 2025 w Zamościu. Codziennie inna impreza

To już tradycja, że długi majowy weekend otwiera w Zamościu sezon turystyczny. W tym roku miasto też liczy na gości. Jeśli przyjadą, nie będą się nudzić. Zaplanowano sporo różnych imprez.

 Czwórka poszukiwanych w jednym miejscu. Kogo zatrzymała policja?

Czwórka poszukiwanych w jednym miejscu. Kogo zatrzymała policja?

W jednym pensjonacie ukrywało się trzech mężczyzn i kobieta. Dwaj bracia byli poszukiwani między innymi za oszustwa. A najstarszy z mężczyzn: za udział w rozboju.

Będzie można podziwiać Bug z wieży widokowej

Będzie można podziwiać Bug z wieży widokowej

Na dolinę Bugu będzie można spojrzeć z szerszej perspektywy. W Gnojnie powstaje wieża widokowa.

Zmiana lokalizacji przystanku i duże utrudnienia w ruchu na lubelskiej dzielnicy

Zmiana lokalizacji przystanku i duże utrudnienia w ruchu na lubelskiej dzielnicy

Przez trzy dni kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej będą musieli uzbroić się w cierpliwość jadąc przez ulicę Fabryczną w Lublinie.

Wiedźmin 3: Dziki Gon. Dodatkowe koncerty na 10-lecie gry

Wiedźmin 3: Dziki Gon. Dodatkowe koncerty na 10-lecie gry

Wiedźmin: Muzyka Kontynentu to część obchodów 10. rocznicy premiery gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Będzie Percival Schuttenbach, będą przygotowane specjalnie na tę okazję efekty wizualne i fragmenty rozgrywki z gry.

W tym miejscu dzieci są sobą. Rezerwat Dzikich Dzieci organizuje tydzień Ziemi
ZDJĘCIA
galeria

W tym miejscu dzieci są sobą. Rezerwat Dzikich Dzieci organizuje tydzień Ziemi

Z okazji Światowego Dnia Ziemi Rezerwat Dzikich Dzieci rozpoczyna Tydzień Ziemi. Jak mówi Michał Głos, jeden z opiekunów miejsca, inauguracja sezonu wiosennego to nie tylko symboliczne przebudzenie natury, ale przede wszystkim czas aktywnego działania: zarówno dla dorosłych, jak i dzieci.

Sekretne życie pingwinów

Dzień Ziemi: Sekretne życie pingwinów do zobaczenia

Z okazji Dnia Ziemi National Geographic Wild przygotował najnowszy program Bertiego Gregory’ego, cenionego odkrywcy oraz laureata nagród Emmy i BAFTA, „Sekretne życie pingwinów”. to trzyodcinkowa seria wyprodukowana przez Jamesa Camerona.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium