Na 120 mln zł szacowany jest koszt planowanej przez Ratusz przebudowy ul. Głębokiej wraz z odcinkiem ul. Nadbystrzyckiej. Na razie w kasie miasta nie ma na to pieniędzy. Ratusz zamierza ich szukać w funduszach unijnych.
– Tego się nie da skredytować, musimy poczekać na środki europejskie z Funduszu Spójności – przyznał prezydent Krzysztof Żuk podczas internetowego spotkania z mieszkańcami Lublina. – Ten program jest spóźniony, związane jest to z opóźnionymi, niezakończonymi jeszcze negocjacjami rządu z Komisją Europejską.
Prezydent zakłada, że unijne fundusze na przebudowę Głębokiej mogą być dostępne dla miasta na przełomie 2022 i 2023 roku. Rok później mogłaby być gotowa dokumentacja projektowa dla tej inwestycji, zaś prace drogowe, jak szacuje Żuk, mogłyby się zacząć w roku 2024.
– Na podstawie dotychczasowych, przeprowadzonych już inwestycji w podobnym zakresie, koszt przebudowy oszacowano na poziomie około 120 mln zł – stwierdza Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. – Zgodnie ze wstępnie przyjętymi założeniami planuje się przebudowę ul. Głębokiej wraz z infrastrukturą podziemną i zagospodarowaniem wód opadowych oraz budową ciągów pieszo-rowerowych. Zakres prac zakłada również przebudowę ul. Nadbystrzyckiej na odcinku od Zana do Głębokiej.
Przebudowa ul. Głębokiej jest planowana od dawna. Już 12 lat temu Ratusz ogłosił koncepcję zmian. Przewidywała ona przekształcenie jednojezdniowego odcinka w dwujezdniowy. Wiązałoby się to jednak z usunięciem ponad setki drzew, zwłaszcza w rejonie kliniki weterynaryjnej i wieżowców. Pod wpływem krytyki miasto ogłosiło, że wycofuje się z takiego poszerzania drogi.
– Ostateczny zakres inwestycji będzie ustalany na etapie opracowywania dokumentacji projektowej i również uzależniony od możliwości, na jakie pozwolą regulacje Polityki Spójności – zastrzega Justyna Góźdź. Wiadomo, że miasto przymierza się też do przedłużenia ul. Głębokiej od al. Kraśnickiej do węzła drogowego z rondem 100-lecia KUL, gdzie al. Mazowieckiego krzyżuje się z al. Solidarności.
Ulica Głęboka zyska na znaczeniu po wybudowaniu Dworca Metropolitalnego. Wraz z ul. Stadionową i Muzyczną będzie korytarzem komunikacyjnym wyprowadzającym ruch z dworca w kierunku osiedli LSM i Wieniawy, a po przedłużeniu do ronda 100-lecia KUL również do obwodnicy Lublina. W dalszej przyszłości miałaby również powstać nowa zaczynająca się na rondzie Sportowców, przebiegająca dalej tunelem pod torami kolejowymi i łącząca się z ul. Wojenną.