

W czwartek w dolnośląskim Żmigrodzie zaprezentowano pierwszy z 20 pojazdów typu DART produkowanych przez bydgoska spółkę PESA dla PKP Intercity. Takie pociągi będą wozić m.in. pasażerów z Lublina do Warszawy. Jak pisaliśmy na naszych torach mamy je zobaczyć w połowie grudnia.

Po zakończeniu pierwszej fazy testów pociąg zostanie przekazany Instytutowi Kolejnictwa, który jest nie tylko właścicielem toru doświadczalnego w Żmigrodzie, ale także jednostką weryfikującą zgodność pojazdu z normami obowiązującymi w Polsce i Europie. Instytut dokona badania homologacyjnego, obejmującego m.in. sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, kompatybilności elektromagnetycznej, poziomu hałasu, oświetlenia, działania urządzeń bezpieczeństwa.
W pierwszy kurs z pasażerami składy PesaDART wyruszą już w grudniu tego roku. Będą kursować na liniach: Jelenia Góra–Wrocław–Łódź–Warszawa do – Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.
Projekt zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu PesaDART jest w 70 proc. finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013. Wartość projektu to 1 mld 320 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat.
Więcej o polskim pociągu: DART szykuje się na start. Takie pociągi będą jeździć z Lublina do Warszawy