120 milionów złotych na modernizację i budowę ponad 200 kilometrów dróg trafiło do wszystkich powiatów z województwa lubelskiego. Całkowita wartość inwestycji realizowanych w ramach tzw. megaprojektu drogowego wyniesie ok. 210 mln zł
Wczoraj w urzędzie marszałkowskim podpisano umowę na przekazanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego. – Dzięki tym pieniądzom powstaną drogi bardzo potrzebne lokalnym społecznościom. To odcinki, które umożliwiają dojazd do terenów inwestycyjnych, zakładów produkcyjnych czy pól oraz łączą drogi krajowe – mówi Sławomir Sosnowski, marszałek województwa lubelskiego.
W projekcie uczestniczy 20 powiatów ziemskich. Liderem jest powiat lubelski. – Przedsięwzięcie obejmuje łącznie 28 zadań inwestycyjnych – podkreśla starosta lubelski Paweł Pikula. - W naszym powiecie realizujemy dwa zadania. Pierwsze z nich to ponad pięciokilometrowy odcinek od granic Lublina do planowanego węzła na trasie S19 w miejscowości Strzeszkowice. Drugim jest połączenie Woli Przybysławskiej z węzłem na drodze S17 w okolicach Markuszowa.
Powiat lubelski otrzymał ok. 9 mln zł, przy czym całkowita wartość prac szacowana jest na 17 mln zł. – Generalnie na poziomie całego projektu wkład własny wynosi ok. 40 proc. Planowaliśmy, że samorządy z własnych budżetów będą musiały wyłożyć mniej pieniędzy, ale znacznie podrożały koszty robót drogowych. A jesteśmy zobowiązani zrealizować wszystkie założone wcześniej zadania bez względy na koszty – wyjaśnia Pikula.
Inwestycje realizowane w ramach megaprojektu mają być gotowe w przyszłym roku. Część z nich jednak już teraz jest w końcowej fazie realizacji. Przykładem jest ostatni odcinek obwodnicy Łukowa.
- To będzie domknięcie całego zadania. Dwa poprzednie etapy zrealizowaliśmy dzięki środkom unijnym w poprzednich perspektywach. Dzięki zakończeniu prac możliwe będzie przeniesienie ruchu, zwłaszcza ciężkiego, z centrum Łukowa, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa – mówi Janusz Kozioł, starosta łukowski.
Najdłuższe odcinki dróg zostaną wyremontowane w powiatach: tomaszowskim (ponad 26 km), oraz chełmskim i zamojskim (po 19 km).
Gdzie, ile, za ile
• Powiat lubelski (8,22 km dróg, 10,8 mln zł dofinansowania) • powiat bialski (13,75 km, 11,6 mln zł) • powiat biłgorajski (14,86 km, 6,8 mln zł) • powiat chełmski (19,15 km, 8,4 mln zł) • powiat hrubieszowski (6,6 km, 6,5 mln zł) • powiat janowski (8,33 km, 3,7 mln zł) • powiat krasnostawski (7,59 km, 5,3 mln zł) • powiat kraśnicki (14,51 km, 4,7 mln zł) • powiat lubartowski (3,94 km, 6,5 mln zł) • powiat łęczyński (7.19 km, 3 mln zł) • powiat łukowski (0,88 km, 6,3 mln zł) • powiat opolski (6,93 km, 4,8 mln zł) • powiat parczewski (9,86 km, 3,9 mln zł) • powiat puławski (11,4 km, 4,5 mln zł) • powiat radzyński (11,07 km, 5 mln zł) • powiat rycki (3,85 km, 3,6 mln zł) • powiat świdnicki (4,3 km, 2,4 mln zł) • powiat tomaszowski (26,46 km, 8 mln zł) • powiat włodawski (7,72 km, 4,3 mln zł) • powiat zamojski (19,2 km, 8,8 mln zł).