w tym roku najważniejsze inwestycje
Budowa drogi z Lublina na lotnisko w Świdniku oraz most na Wiśle i trasa dojazdowa – to dwie największe i najważniejsze inwestycje z którymi w tym roku zmierzy się Urząd Marszałkowski.
Po pierwsze, mają być dokończone remonty dróg wpisanych do Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowanego z Unii Europejskiej. Przetarg na budowę drogi wojewódzkiej 822 Lublin – Świdnik zostanie ogłoszony 2 lutego.
– Przy konserwatywnym podejściu prace powinny zająć dwa lata. My chcemy żeby trasa była przejezdna do końca listopada. Później zostanie położona warstwa ścieralna asfaltu – mówi Jacek Sobczak (PO), członek zarządu województwa odpowiedzialny za inwestycje.
W ramach RPO robotnicy zakończą w tym roku prace nad odcinkiem trasy 865 JarosławOleszyce–Cieszanów–Bełżec oraz 849 Lipsko–Kaczórki (powiat zamojski).
Drugie wielkie przedsięwzięcie to przerzucenie mostu przez Wisłę w Kamieniu, oraz przebudowa trasy 747, którą dojedziemy z Lublina do mostu.
Być może już w przyszłym miesiącu zostanie ogłoszony przetarg na budowę mostu, potem na odcinek Chodel–Bełżyce. Trwają przygotowania do przetargów na obwodnicę Opola Lubelskiego i projektowanie obwodnicy Chodla. – Mamy też zgodę wójtów na wycinkę drzew pod drogę. Musimy ją przeprowadzić do 28 lutego – dodaje Sobczak.
Urzędnicy szacują koszt budowy mostu i trasy 747 na 760 mln zł. Ale liczą na poprzetargowe oszczędności. Jeśli zostaną pieniądze to realizacji mogą doczekać się drogi pozostające teraz na liście rezerwowej - taką trasą jest np. odcinek drogi 835 Wysokie–Frampol, czy szosy łączącej nowe rondo w Łęcznej z Sosnowicą.
Urząd Marszałkowski weźmie się też za fragment drogi 867, od Hrebennego do granicy województwa. – To ostatnia trasa wojewódzka o nawierzchni szutrowo-żwirowej. Chcemy skończyć tę zgrozę – mówi Sobczak.
Międzynarodowe marzenia
Wniosek jest oceniany pod względem formalnym. Niestety, z tego, co wiemy pieniędzy jest mało, a zainteresowanie wielkie. O ok. 80 mln euro walczy ok. 500 wniosków – mówi Michał Tyburek, zastępca dyrektora Departamentu Mienia, Infrastruktury i Inwestycji w Urzędzie Marszałkowskim.
Jeśli uda się zdobyć rządowe pieniądze, to będzie to pierwsza tego typu inwestycja w historii naszego województwa.