Puławy, Kazimierz Dolny i Janowiec chcą wspólnie odtworzyć regularną żeglugę na Wiśle.
Projekt zakłada stworzenie warunków dla uruchomienia regularnej żeglugi pasażerskiej między trzema miejscowościami. Chodzi m.in. o taksówki i tramwaje wodne a nawet duże statki turystyczne. Zdaniem pomysłodawców, byłaby to kolejna atrakcja dla turystów, a dla miejscowych alternatywa dla samochodu.
Po to, żeby prywatni armatorzy mogli uruchomić regularne kursy, trzeba najpierw zbudować odpowiednią infrastrukturę. - W ramach projektu chcemy wyremontować zatoczkę wykorzystywaną przez Kazimierskie Towarzystwo Wiślane. To właśnie tutaj będzie można cumować - zapowiada Grzegorz Dunia, burmistrz Kazimierza Dolnego.
Jeszcze więcej do zrobienia mają władze Puław. Prezydent chce przejąć i wyremontować stary zaniedbany port należący w tej chwili do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Jego wygląd ma się zmienić nie do poznania. Powstaną tu miejsca do cumowania dla łodzi turystycznych i sportowych oraz przystań dla statków pasażerskich. U wejścia do portu most zwodzony oraz kładka.
Zaplanowana jest także budowa wieży widokowej oraz całego zaplecza portowego. Poza tym będzie kontynuowana rozbudowa bulwaru nadwiślańskiego. Powstaną tu alejki i ścieżki rowerowe na długości 1,5 kilometra.
Budowę nabrzeża dla statków planuje też Janowiec. - Mój dziadek pływał kiedyś stąd aż do Sandomierza. Żegluga na Wiśle ma piękną tradycję, którą chcemy stopniowo przywrócić - mówi Tadeusz Kocoń, wójt Janowca.
Realizacja projektu może pomóc w utworzeniu stałych rejsów na całej długości Wisły. Pomysłodawcy chcieliby, aby z Puław czy Kazimierza turysta mógł się wybrać w rejs statkiem do Krakowa, czy Torunia. Ale oprócz dużych statków wycieczkowych, na rzece coraz częściej będzie można zobaczyć kajakarzy, czy prywatnych właścicieli małych jachtów.
Losy pomysłu zależą w tej chwili od decyzji Polskiej Organizacji Turystycznej, która opiniuje projekty starające się o unijne dofinansowanie. Kiedy pojawi się zielone światło dla inwestycji powstanie szczegółowy projekt i kosztorys.