Mimo że Minister Edukacji Narodowej w związku z zagrożeniem koronawirusem zamknął na dwa tygodnie wszystkie szkoły, w Międzynarodowym Liceum Paderewskim w Lublinie nauka trwa w najlepsze. Na dodatkowe wakacje nie mogą też liczyć uczniowie innych szkół.
MEN zawiesił zajęcia w szkołach do 25 marca.
– Przerwa w funkcjonowaniu twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki – zwraca się minister do uczniów. –Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez twojego nauczyciela.
Nauki nie powinny przerywać zwłaszcza uczniowie przygotowujący się do egzaminów. Centralna Komisja Egzaminacyjna podała, że „na razie” nie zmienia się ich harmonogram. Egzamin ósmoklasisty ma odbyć się w dniach 21-23 kwietnia, a matury 4-22 maja. Na nową sytuację zareagowały m.in. Międzynarodowe Szkoły Paderewski w Lublinie.
– Widząc zbliżające się zagrożenie, przygotowywaliśmy się od kilku tygodni – przyznaje Adam Kalbarczyk, dyrektor Liceum Paderewski. – Zdalne nauczanie w naszym liceum i podstawówce rozpoczęliśmy już w czwartek.
Uczniowie zgodnie z tygodniowym planem lekcji w godzinach, w których mają zajęcia, siedzą w domach przed komputerami i uczą się, pozostając w stałym kontakcie z nauczycielem, który przebywa w tym czasie w swoim domu.
– W liceum w klasach międzynarodowych odbywa się to za pomocą platformy internetowej wykorzystywanej w nauczaniu międzynarodowym, a w klasie dwujęzycznej w programie polskim poprzez nasze szkolne forum dyskusyjne, założone tylko do potrzeb komunikacji nauczycieli z uczniami. Mamy dzięki temu bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniami w czasie rzeczywistym. Jest też możliwość prowadzenia wideokonferencji, telekonferencji, wykorzystujemy też tzw. chmurę internetową i inne aplikacje e-elearningowe. Nauczyciele wykorzystując te rozwiązania udostępniają uczniom potrzebne materiały z objaśnieniami i zadaniami do wykonania. Za ich pomocą odbierają też wykonane prace. W przypadku matematyki mogą być to np. zdjęcia wykonanych zadań – tłumaczy Kalbarczyk. – W przypadku języka polskiego– teksty lub nagrania audio.
W szkole podstawowej Paderewski uczniowie młodszych klas znajdować będą codziennie w „chmurze” nowe zadania, które wykonają w danym dniu i odeślą nauczycielom. Starsze klasy, realizujące program międzynarodowy MYP, korzystają – jak licealiści – z platformy.
– Dbamy o jakość i różnorodność treści przekazywanych uczniom. Nauczyciele sięgają do materiałów ikonograficznych czy filmowych, wykorzystują aplikacje: nie chodzi tylko o ciągłość procesu edukacyjnego, ale także o zachowanie jego atrakcyjności – mówi Katarzyna Olejnik, dyrektorka podstawówki. – W przypadku młodszych uczniów bardzo istotna jest też współpraca z rodzicami, z którymi jesteśmy w stałym kontakcie – dodaje dyrektorka.
– Zajęcia zdalne nie są dla nas niczym nowym. Od dawna korzystamy ze szkolnego intranetu, na którym umieszczamy materiały dla uczniów, którzy nie mogą przyjść do szkoły. Zbierają z nich materiały dydaktyczne, robią zamieszczane tam prace i w ten sposób nadrabiają zaległości – dodaje dyrektor Kalbarczyk.
Zajęcia dla uczniów planują też inne szkoły. – Na zwołanej w czwartek Radzie Pedagogicznej poprosiłam nauczycieli, zwłaszcza najstarszych klas, żeby przez dziennik elektroniczny przesyłali uczniom zadania do wykonania – mówi Ewa Barszcz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 16 w Lublinie. – Dotyczy to zwłaszcza tych przedmiotów, z którymi ósmoklasiści zmierza się już wkrótce na egzaminie.
Uczą się jednak i młodsi.
– Jeszcze tego samego dnia, kiedy odwołano zajęcia, nauczyciel języka angielskiego z klasy mojej córki wysłał wiadomość przez dziennik elektroniczny, aby dzieci poćwiczyły wybrane zagadnienia z podręcznika. Przesłał też linki do internetowych quizów językowych, w których będą mogły to przećwiczyć – mówi rodzic uczennicy SP nr 16 w Lublinie.
Nie tylko na naukę, ale i na zabawę postawiono z kolei w Szkole Podstawowej nr 43 w Lublinie.
– Od poniedziałku będę podsyłał zadania i ćwiczenia wraz z opisem, jak je zrobić i kiedy dostarczyć mailowo odpowiedzi – zapowiedział swoim uczniom w dzienniku elektronicznym jeden z nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 45 w Lublinie. – Wykorzystajcie ten czas na dodatkowe powtórzenie, a klasy ósme do przygotowania się do egzaminu.
Z okazji Dnia Matematyki w tej samej szkole ogłoszono konkurs matematyczny. Za pomocą dziennika elektronicznego uczniowie mają przysłać napisany przez siebie wiersz dotyczący wybranego zagadnienia matematycznego. Przewidziano nagrody.