Wczoraj padła deklaracja, że jeszcze w wakacje odnowiona zostanie al. Tysiąclecia po stronie Zamku. Wczoraj też znalazły się pieniądze, których brakowało na przebudowę po stronie dworca, gdzie do jesieni ma powstać buspas i nowa zatoka przystankowa. Będzie też ścieżka rowerowa w miejscu straganów, które zostaną zamknięte do końca lipca.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
W sierpniu chcemy wymienić nawierzchnię jezdni i chodnika po stronie Zamku – zapowiada Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina. – Remont obejmie ciąg od Wodopojnej do ronda, a także samo rondo. Zamierzamy zdążyć z tym przed początkiem roku szkolnego. Prace będą przeprowadzone w ramach bieżącego utrzymania dróg. Ich koszt jeszcze nie jest znany.
Później, bo nawet w listopadzie może się zakończyć przebudowa al. Tysiąclecia po stronie dworca między rondem przy Zamku a Lubartowską. Wczoraj rozstrzygnęły się losy tej inwestycji. Ratusz liczył na to, że wystarczy na nią 2 mln zł. Przeliczył się, bo tańsza z ofert opiewała na 2,5 mln zł, a droższa na 2,8 mln zł. Wyjścia z tej sytuacji były dwa: ogłaszać nowy przetarg opóźniając prace albo dołożyć brakującą kwotę. Miasto zdecydowało się na to drugie.
– Zapadła decyzja o zwiększeniu funduszy przeznaczonych przez nas na to zadanie – mówi Krzyżanowska. To pozwoli rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowę z wykonawcą, który do końca listopada będzie miał czas na zaprojektowanie i wykonanie prac. – Ich zakres nie zmienia się w stosunku do wcześniejszych zapowiedzi.
Nawierzchnia, także chodnika, ma być odnowiona, a jeden z trzech pasów ruchu (skrajny prawy) zostanie oznakowany jako przeznaczony tylko dla autobusów. Ich kierowcom wyjazd na skrajny lewy pas i późniejszy skręt w ul. Wodopojną ułatwić ma przebudowana sygnalizacja na przejściu obok hali Nova. Sygnał pozwalający na jazdę autobusy dostaną tu wcześniej niż inne pojazdy.
Przejście przy hali być rozbudowane o przejazd rowerowy, a wzdłuż al. Tysiąclecia po stronie dworca biec ma ścieżka rowerowa.
Budowa tej ścieżki odbędzie się kosztem rzędu stoisk handlowych, począwszy od blaszanych straganów po kioski i sklepy z pieczywem. Handel ma tu zamrzeć z końcem lipca, a kupcy muszą opuścić to miejsce. – Wręczyliśmy im już wypowiedzenia – mówi Magdalena Kaczanowska, rzecznik spółki Lubelskie Dworce, z którą kupcy mieli zawarte umowy. – Zostaliśmy zobowiązani przez Zarząd Dróg i Mostów do oczyszczenia działki ze stoisk – dodaje. Teoretycznie to sami handlowcy powinni rozebrać swe stragany i kioski.
Ostatnią dużą zmianą będzie likwidacja „wcześniejszego” przystanku, tego koło ronda. Autobusy wszystkich linii będą stawać na tym bliżej dworca. Zatoka przystankowa zostanie tu wydłużona do ul. Cerkiewnej, czyli wjazdu na dworcowy plac manewrowy.
Uzupełnieniem tej inwestycji ma być planowany jeszcze na sierpień remont dalszego odcinka tej jezdni od Lubartowskiej do Wodopojnej.