Rozkłady jazdy trzeba poprawić. Do takiego wniosku doszli eksperci wynajęci przez Zarząd Transportu Miejskiego. Wytykają m.in. za drogie bilety nocne i zmuszanie pasażerów do biegania między przystankami leżącymi po dwóch stronach ulicy.
ZTM najpierw nie chciał pokazać dokumentu tłumacząc, że nie widział go prezydent. Po interwencji w Ratuszu dostaliśmy plan na 2015 r. Po drugiej – propozycje zmiany tras. Dopiero po trzeciej interwencji ZTM przysłał ocenę tego, co już mamy. I nie jest to laurka.
Eksperci firmy Trako krytykują m.in. taryfę. Radzą wprowadzić:
•bilet 90-minutowy za 3,60 zł
•bilet na 2 linie za 68 zł (zamiast na 1 linię za 62 zł)
•karnety z 10 biletów w cenie 9
•bilety 10-dniowe zamiast 7-dniowych.
Ich zdaniem nocne bilety powinny kosztować 4 zł (90-minutowy za 6 zł), bo teraz kilku osobom taniej wychodzi taksówka.
Chwalą za to wprowadzenie droższych biletów u kierowcy (za 2,80 zł) i biletu 30-minutowego.
Trako krytykuje sytuację na ul. Filaretów, gdzie linie do centrum odjeżdżają z przeciwnych stron ulicy (26 i 31 kontra 39). Tak jest też na Armii Krajowej (26 i 44 kontra 9 i 57).
Fachowcy z Wrocławia proponują zmiany tras: linia 1 do Chłodni zamiast "dziesiątki”, linia 5 z Ruskiej przez Popiełuszki na Willową, a w zamian przez Solidarności i Sikorskiego linia 20, linia 18 w obie strony przez Unicką, linia 26 skrócona do Poręby, 32 przez Sowińskiego, później Walecznych, 39 z Poręby przez Filaretów na Turystyczną, 44 z Nadbystrzyckiej skręca w Zana, dalej Filaretów, Bohaterów Monte Cassino i al. Kraśnicką na Węglin, 55 przez Kompozytorów Polskich, Szeligowskiego, Północną i 3 Maja.
Linie 23, 31, 36 i 40 do likwidacji.
Firma radzi też likwidację linii 152 i zastąpienie jej szczytową 161 z Abramowic na Helenów kursującą co 30 min, skrócenie 153 do Leclerca, a na Węglin jeździłaby nowa 159 z Mełgiewskiej przez Głęboką i Orkana.
Część dotycząca roku 2015 zakłada więcej linii trolejbusowych i poważne zmiany tras autobusowych. Jeden wariant zachowuje tradycyjną numerację linii, drugi daje trolejbusom numery 1–10, a autobusom trzycyfrowe od 100.
Eksperci szacują też, że wprowadzenie sygnalizacji dającej na skrzyżowaniach zielone światło komunikacji miejskiej pozwoli oszczędzić 16 mln zł na taborze i ok. 1 mln zł rocznie na jego eksploatacji. Przetarg na taki system już rozstrzygnięto, opracuje go rumuńsko-polskie konsorcjum.
Dzielą linie
Dokument sugeruje podział linii na:
• priorytetowe kursujące w szczycie 8 razy na godzinę (9, 15, 18, 26, 158),
• podstawowe, kursujące co 15 minut (6, 10, 13, 17, 29, 32, 34, 39, 44, 55, 57, 150, 151, 153, 155, 156, 157, 159 i 160),
• uzupełniające, kursujące co 30 minut (1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 14, 20, 28, 37, 42, 45 i 47) i dodatkowe, kursujące co 60 minut (0, 4, 12, 16, 19, 21, 22, 25, 50, 54, 56, 73, 78, 79, 85, 161, z wyjątkiem 74 co 45 min., 8 i 27 co 30 min.).