Trzy firmy chcą projektować nowy odcinek Trasy Zielonej oraz estakadę, którą ul. Diamentowa ma dochodzić do ul. Krochmalnej. We wtorek miasto otworzyło ich oferty, latem przyszłego roku chce mieć komplet projektów, a budowa może potrwać aż do roku 2021
Zamawiany przez miasto projekt dotyczy nowego odcinka ul. Lubelskiego Lipca ’80, która urywa się za stadionem Arena Lublin na skrzyżowaniu z ul. Cukrowniczą, gdzie powstać mają światła.
Dalej trasa pobiegnie równolegle do jednojezdniowej ul. Krochmalnej, od której przejmie większość ruchu kołowego, choćby dlatego, że będzie znacznie wygodniejsza. Będzie mieć dwie jezdnie, a na każdej po trzy pasy. Trakcja trolejbusowa nie jest planowana, ale zatoki przystankowe już tak, choć tylko „na wszelki wypadek’.
Droga ta będzie ostatnim elementem dwupasmówki prowadzącej ruch od ronda przy Gali (na zdjęciu) aż do dwujezdniowego odcinka ul. Krochmalnej, gdzie ma powstać zupełnie nowe skrzyżowanie.
Zmiany na skrzyżowaniu będą duże, bo zamiast trzech wlotów (ul. Diamentowa, wąska i szeroka Krochmalna) będą cztery. Tym czwartym będzie właśnie nowy odcinek ul. Lubelskiego Lipca ’80. Ratusz zdecydował, że ruch w tym miejscu będzie poprowadzony estakadą, która znajdzie się w osi Diamentowa-Jana Pawła II.
Estakada zacznie się (patrząc od strony Wrotkowskiej) tuż za wiaduktem kolejowym, a zakończy tuż przed mostami na rzece. Pod konstrukcją powstać ma skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, zaś przystanki obok klubu jeździeckiego zostaną przesunięte w kierunku ul. Jana Pawła II.
Takie są założenia, teraz wszystko trzeba przerobić na projekt dla budowniczych. Zleceniem na projekt zainteresowane są trzy firmy.
Najtańszą ofertę złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum Getinsa gotowe podjąć się zlecenia za 925 tys. zł, czyli nieco ponad połowę kwoty, którą na ten cel zarezerwowało miasto (1,73 miliona zł). W założonej kwocie tej nie mieszczą się dwie pozostałe firmy: Transprojekt Gdański (2,81 mln zł) i Mosty Katowice (1,99 mln zł).
Zlecenie rozbite jest na trzy zadania: pierwszym jest projekt skrzyżowania, drugim projekt drogi, zaś trzecim plany nowych odcinków wodociągu i kanalizacji. W przypadku tej ostatniej części, żadna z trzech firm nie zmieściła się w kwocie 80 tys. zł, którą miejskie wodociągi mają do wydania na projekty. Najtańsza z nich opiewa na 190 tys. zł.
Projekt – to wymóg miasta – powinien być opracowany najpóźniej w czerwcu przyszłego roku. Budowa mogłaby trwać do roku 2021, a jej koszt jest szacowany nawet na 60 milionów złotych.
A tu będzie... Zana
Na skrzyżowaniu ul. Lubelskiego Lipca ’80 z Włościańską zaprojektowane zostanie duże rondo, bo właśnie w tym miejscu planowaną trasę ma w przyszłości przeciąć nowy odcinek ul. Zana mający dochodzić aż do ul. Wrotkowskiej naprzeciw ul. Smoluchowskiego. Na rondzie będą światła.