Ponad 438 tys. zł wydały w ciągu roku władze Lublina na reklamę i ogłoszenia w lokalnych mediach. Część z nich to wydatki na obowiązkowe obwieszczenia. Znacznie więcej kosztowały kampanie promocyjne
Ile pieniędzy trafia do poszczególnych wydawców? Takie wyliczenia podała dzisiaj Fundacja Wolności.
– Najwięcej, 159 tys. zł, trafiło do Polska Press, wydawcy Kuriera Lubelskiego. Za te pieniądze miasto wykupiło usługi promocyjne, wydanie gazetki „Lubelski Senior” (20 910 zł) oraz kampanie promocyjne Mistrzostw Świata w piłce nożnej U‑20, promujące selektywną zbiórkę odpadów oraz plebiscyt sportowy Kuriera (trzy razy po 12 300 zł) – informuje Krzysztof Jakubowski, prezes Fundacji Wolności, który przeanalizował dane z publicznych rejestrów Urzędu Miasta Lublin.
Ponad 102 tys. zł, według wyliczeń Fundacji Wolności, otrzymała Agora, wydawca Gazety Wyborczej.
– Najwięcej, bo 32 500 zł na wydarzenie „Kobiety wiedzą, co robią” – informuje Jakubowski. – Z kolei Corner Media (wydawca Dziennika Wschodniego) zarobił w tym czasie 58 tys. zł, w tym 15 670 zł na publikacji ogłoszeń i 12 300 zł z okazji plebiscytu sportowego.
35 tys. zł – jak podaje fundacja – miało trafić do Radia Lublin, w tym 30 tys. zł na cykl koncertów „Nie tylko Rock’n’Rol”.
Z zestawienia wynika, że miasto wydało 18,5 tys. zł na życzenia świąteczne i noworoczne w TVP Lublin, 12,5 tys. zł trafiło do ATM (wydawcy Nowego Tygodnia) na publikacje reklam i życzeń, natomiast 10,4 tys. zł do spółki Medialny24 za reklamy w magazynie Lubelskie.pl Premium.
– Inne media i wydawnictwa, które zarobiły na usługach promocyjnych i ogłoszeniowych, to magazyn Panorama Lubelska (9,8 tys.), Doradztwo Mediowe Sp. z o.o (8,3 tys.), LAJF (8,2 tys.), Gość Niedzielny (6,4 tys.), Ringier Axel Springer (3,7 tys.), Stowarzyszenie Lubelski Klub Biznesu (2,7 tys.) oraz Lubelska.tv (2,4 tys.) – wylicza Jakubowski.
Ratusz tłumaczy te wydatki chęcią „dotarcia do szerokiego grona odbiorców z informacjami dotyczącymi podejmowanych miejskich działań bądź inicjatyw skierowanych do mieszkańców”.
– Dotyczy to przede wszystkim współdziałania w zakresie tematycznych dodatków do gazet, bądź wspólnych akcji, z którymi zgłaszają się do nas poszczególne redakcje – podkreśla Grzegorz Jędrek z biura prasowego Ratusza. – Są to merytoryczne publikacje związane z działalnością miasta, które są wiarygodnym źródłem informacji dla mieszkańców, szczególnie osób starszych, bez dostępu do internetu. W ubiegłym roku były to m.in. takie projekty jak publikacja tematyczna „Lubelski Senior” (Kurier Lubelski) czy np. akcja „Kobiety wiedzą, co robią” (Gazeta Wyborcza).
Urząd Miasta przyznaje też, że „dużą grupą” reklam zamawianych w poszczególnych dziennikach i portalach były życzenia świąteczne od prezydenta Lublina i przewodniczącego Rady Miasta. – Poprzez publikację w różnego rodzaju mediach staramy się z życzeniami dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców – wyjaśnia Jędrek.
W tym roku, jak podaje Fundacja Wolności, władze Lublina wydały w mediach już 180 tys. zł.
– Niemal całość przeznaczono na reklamy i promocję w Kurierze Lubelskim (80 tys.) oraz Gazecie Wyborczej (61 tys.). 30 tys. trafiło do Radia Lublin, ponownie na organizację cyklu koncertów „Nie tylko Rock’n’Rol” – podaje Jakubowski. – Dziennik Wschodni na zleceniach z urzędu zarobił nieco ponad 1 tys. zł.