Ma być mniej reklam na oknach, a kierowcy będą płacić kary jeśli głośno przeklną, gwałtownie zahamują, lub ochlapią ludzi na przystanku.
Oferenci muszą mieć autobusy nie krótsze, niż 11-metrowe, wyposażone w minimum troje drzwi, w tym przynajmniej jedne środkowe drzwi muszą mieć dwa skrzydła.
W pojeździe ma być w sumie co najmniej 90 miejsc (w tym od 20 do 29 siedzących) i co najmniej jedno na wózek inwalidzki. Minimum dwa otwierane (uchylne lub przesuwne) okna po stronie drzwi i co najmniej trzy po stronie kierowcy.
Otwierać ma się co najmniej 20 proc. powierzchni okna. Co najmniej jeden kasownik na jedną parę drzwi. Autobusy muszą być przystosowane do montażu automatów biletowych, które mogą się pojawić w 2011 r.
Z zewnątrz autobusy muszą być pomalowane w miejskie barwy, czyli kolory: czerwony, zielony i biały. Reklama będzie mogła być umieszczana tylko na tylnej szybie pojazdu oraz na niezbyt dużym fragmencie lewego boku.
Wygra ten, kto zaproponuje najniższą cenę za tzw. wozokilometr.
A gdy już dostanie zlecenie będzie musiał się pilnować, by nie dać powodu do obniżenia zapłaty za niesolidne wykonanie usługi, czy wręcz całkowicie nie stracić kontraktu.
ZTM precyzyjnie określił jakość usług. Autobus nie może odjechać wcześniej niż minutę przed czasem podanym na rozkładzie, ani też spóźnić się o więcej niż 5 minut. Kierowca musi jeździć płynnie, grzecznie odpowiadać na pytania. Za niesolidnych pracowników kierowcy zapłacą karę: 50-krotność, 150-krotność lub nawet 250-krotność ceny jednorazowego biletu normalnego, który obecnie kosztuje 2 zł.
Kary dla przewoźników
• 50-krotność ceny biletu za: odjazd więcej niż minutę przed lub pięć minut po czasie; wykonanie tylko części kursu; niesprawny kasownik; zaśmiecony pojazd; wygląd kierowcy niezgodny z wzorem
• 150-krotność ceny biletu za: bardzo zaśmiecony pojazd; zniszczone siedzenia i uchwyty; "szarpaną” jazdę sprawiającą, że stojący pasażerowie z trudem utrzymują się na nogach; nagłe wjechanie na przystanek powodujące przewrócenie się stojących pasażerów lub ochlapanie tych, którzy stoją na przystanku; dwa niesprawne kasowniki; używanie wulgaryzmów przez kierowcę
• 250-krotność ceny biletu: całkowite niewykonanie kursu.