Te najważniejsze linie będą kursować co 7 lub 8 minut, te mniej ważne - co kwadrans, pół godziny lub rzadziej. Nowe będą trasy i nowa numeracja linii. Ratusz zaczął poszukiwania firmy, która od nowa zaprojektuje całą sieć komunikacji miejskiej.
Jedna wersja siatki linii już jest gotowa, opracowali ją pracownicy ZTM. Teraz Ratusz zamawia drugą, bo dostał na to pieniądze z Unii Europejskiej. - Grzech by było nie skorzystać - przyznaje Malec.
Zewnętrzni eksperci tworzący taką mapę będą musieli trzymać się wytycznych ustalonych przez miasto. Jakich? Linie mają być podzielone na cztery grupy: priorytetowe kursujące z częstotliwością co 7,5 minuty, linie podstawowe jeżdżące co kwadrans, uzupełniające (co 30 minut) i indywidualne (jeżdżące rzadziej).
Pojazdy mają kursować w równych, "rytmicznych” odstępach. Oczywiście częstotliwość kursów ma być różna w poszczególne dni tygodnia, jak też w różnych porach dnia: rano, w szczycie, między szczytami, wieczorem i późnym wieczorem. Przy tworzeniu nowej sieci połączeń uwzględniane mają też być przyzwyczajenia pasażerów i historyczny układ tras. W koncepcji ma się też znaleźć propozycja nowej numeracji linii.
Tworzący swoją koncepcję urzędnicy ZTM zakładali, że z każdej z dzielnic będzie kursować przynajmniej jedna linia priorytetowa kursująca ulicami, na których wsiada najwięcej pasażerów. Spora część linii nie powinna zmienić tras, bo uchodzą one za prawidłowo wytyczone, jak np. linie 9 i 151. Uporządkowana może być za to sytuacja na przystankach przy dużych, dzielnicowych arteriach, aby autobusy jadące do centrum odjeżdżały z przystanków po tej samej stronie ulicy, a nie z dwóch różnych stron, jak to teraz ma miejsce z liniami 26, 31 i 32 z jednej strony ul. Filaretów i linią 39 z drugiej strony.
Co będzie do dyspozycji
Twórcy nowego rozkładu mają się trzymać tego, że w dni powszednie w ruchu może być maksymalnie 310 pojazdów (w tym 95 trolejbusów), w soboty 180 (w tym 70 trolejbusów), zaś w niedziele i święta 140 (w tym 50 trolejbusów). Do wykorzystania będzie 68 autobusów przegubowych i 12 takich trolejbusów, 140 autobusów 12-metrowych i 100 takich trolejbusów, 10 autobusów 15-metrowych i 20 autobusów o długości 9 metrów.