Do końca października ma powstać w Lublinie nowy odcinek torów łączący dwie linie kolejowe: tę prowadzącą do Warszawy i tę w stronę Stalowej Woli. Taki termin podaje oficjalnie kolej, której inwestycja ma się wiązać z budową nowego wiaduktu
– W ramach łącznicy powstanie nowy wiadukt kolejowy nad ul. Stary Gaj oraz przejście pod torami ważne dla działkowców – zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Budowany na zlecenie tej spółki odcinek torów wraz z niezbędnymi urządzeniami ma kosztować 20 mln zł. Trasa zacznie się w pobliżu ogródków działkowych przy lesie, zakończy również niedaleko działek.
Ten krótki odcinek pozwoli pociągom na przejazd z linii kolejowej nr 68 (Stalowa Wola-Lublin) na linię nr 7 (Lublin-Warszawa), co usprawni przede wszystkim transport towarów.
Dzisiaj, żeby przejechać z jednej linii na drugą, pociągi muszą wjeżdżać na stację Lublin Główny i zmieniać tu kierunek jazdy. Nie dość, że wydłuża to czas transportu, to również ogranicza przepustowość głównej stacji. Łącznica pozwoli na wyeliminowanie tych manewrów.
Zdaniem kolejarzy, nowe połączenie zapewni też „lepsze możliwości rozwoju i obsługi ruchu pasażerskiego m.in. dla przyszłych przewozów aglomeracyjnych”.
Budowa łącznicy już trwa, czego efektem są utrudnienia w dojeździe ul. Stary Gaj do przejazdu kolejowego przy ul. Janowskiej w pobliżu ul. Koło. Kierowcy muszą korzystać z tymczasowego objazdu obok dotychczasowej jezdni. Przed rozpoczęciem robót wycięto, jak wynika z oficjalnych pozwoleń, ponad 60 drzew.
Wszelkie prace, według deklaracji PKP PLK, powinny się zakończyć w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
– Obecnie przygotowywany jest teren pod nowy tor. W sierpniu na wybudowanym nasypie będą układane tory. Zbrojone są pierwsze fundamenty wiaduktu – relacjonuje Siemieniec. – Równocześnie przygotowane są rozjazdy zapewniające połączenie z linią Lublin-Dęblin-Warszawa oraz z linią do Stalowej Woli i Przeworska. Zakończenie prac planowane jest na październik 2021 r.