Trzy firmy opracują koncepcję programową S19 od Lubartowa na północ, do granicy z woj. mazowieckim. Jest to pierwszy krok do budowy nowej ekspresówki o długości 81,5 kilometra
Preludium budowy każdej nowej dorgi ekprsowej w Polsce jest opracowanie koncepcji programowej.
– Właśnie wkraczamy w etap przygotowań do budowy S19 na północ od Lubartowa. Przygotowanie koncepcji programowej, obejmującej opracowanie wariantów rozwiązań węzłów czy też dróg do obsługi ruchu lokalnego, a także przeprowadzenie badań geologicznych – wyjaśnia Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na trzy części obejmujące w sumie sześć odcinków – dodaje Krzysztof Nalewajko.
Pierwsza część, obejmującą odcinek od granicy województw do węzła Międzyrzec Podlaski Północ oraz II etap obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, łącznej długości 17,3 km, wykona Biuro Projektowo – Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Wykonawca dokumentacji projektowej będzie musiał uzyskać także decyzję środowiskową na dobudowę drugiej jezdni na obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Wartość prac to blisko 3 mln zł.
Najkorzystniejszą ofertę na drugą część, podzieloną na dwa odcinki, czyli od Międzyrzeca Podlaskiego do Kocka z granicą na węźle Radzyń Podlaski Północ, o łącznej długości 40,5 km, złożyło konsorcjum firm S.T.I. Polska (lider), PProjekt oraz S.Te.P. z Włoch. Opracowanie dokumentacji dla tego odcinka będzie kosztować blisko 5 mln zł.
Natomiast dokumentację na część trzecią, obejmującą II etap obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej oraz dalszy ciąg do węzła Lubartów Północ, o łącznej długości 23,6 km, wykona Transprojekt Gdański.
Tak jak w przypadku rozbudowy obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego wykonawca będzie musiał uzyskać decyzję środowiskową na budowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Wartość kontraktu to blisko 3,4 mln zł.
Realizacja tego odcinka planowana jest w latach 2019-2024. Natomiast najbardziej obciążony ruchem odcinek Lublin–Lubartów o długości 24 km, powstawać ma w latach 2020-2024. Obecnie trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej, podpisanie umów planowane jest w styczniu 2018.
Kraśnik-Janów Lubelski
Przypomnijmy też, że już podpisano umowę na wykonanie 33-kilometrowego odcinka S19. – Budowę podzielono na trzy zadania. Odcinek od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ o długości ok. 18 km zrealizuje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł.
Obwodnicę Janowa Lubelskiego, ok. 7 km, zaprojektuje i zbuduje firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie, ok. 8 km zrealizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł – wyjaśnia Krzysztof Nalewajko. S19 Kraśnik – Lasy Janowskie powstanie, jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu, którą w przyszłości będzie można poszerzyć o trzeci pas. Kierowcy z nowej trasy skorzystają wiosną 2021 roku.
Natomiast w lutym 2018 roku ma zostać podpisana umowa na budowę 42 km ekspresówki od Lublina do Kraśnika.