200 kilometrów drogi, 6,4 miliarda złotych, ostatni odcinek w 2024 roku – tak wygląda projekt S19 w liczbach. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ostatniego z odcinków S19 na terenie naszego województwa, prawie 24-kilometrowej długości od węzła Lubartów Północ do istniejącego już węzła Lublin Rudnik. To kolejny etap przygotowań do budowy via Carpatii.
Lublin – Lubartów: rok 2024
To jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków w kraju. Jego budowę postulowano od dawna. Właśnie zrobiono pierwszy krok, czyli ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji programowej na budowę 24 km drogi ekspresowej pomiędzy Lublinem, a Lubartowem. Według pomiarów ruchu przeprowadzonych w 2015 roku z DK19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem dziennie korzysta średnio od 20 do 25 tys. pojazdów.
Zadaniem zwycięzcy przetargu będzie opracowanie wariantów rozwiązań technicznych drogi ekspresowej, w tym obiektów inżynierskich, kształtu węzłów, dróg do obsługi ruchu lokalnego, chodników i ciągów pieszo-rowerowych, a także przeprowadzenie badań geologicznych w terenie.
– Wykonawca będzie miał 23 miesiące na zrealizowanie koncepcji programowej, kolejne dwa na dokumentację przetargową i dziesięć miesięcy na realizację obowiązków w trakcie przetargu na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych w trybie projektuj i buduj. Zgodnie z zapisami w znowelizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) realizację przewidziano na lata 2020-2024 – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Koncepcja programowa dla 23,8 km drogi ekspresowej S19 łączącej Lubartów z obwodnicą Lublina będzie zakładała także przebudowę istniejącego obejścia Lubartowa. Zaprojektowana zostanie druga jezdnia, bezkolizyjne węzły oraz wiadukty w ciągu dróg lokalnych. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej droga ekspresowa S19, zgodnie z zapisami w decyzji środowiskowej, pobiegnie nowym śladem omijając od wschodu Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadząca do Leonowa postanie kolejny węzeł Niemce Południe.
W przyszłości nowa droga, stanowiąca część międzynarodowego szlaku z północy na południe wschodnich krańców Europy, nie tylko ułatwi tranzyt, ale również zwiększy bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców mających swe domy w sąsiedztwie obecnej DK19. Tak jak przy przetargu na koncepcję programową dla odcinka S19 od granicy z woj. mazowieckim do w. Lubartów Północ cena będzie stanowić tylko 60 proc. kryterium oceny oferty. Pozostałymi czynnikami przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą: doświadczenie personelu (30 proc.) i klauzule społeczne (10 proc. za zatrudnienie bezrobotnych do 30 lub powyżej 50 lat do prac wspomagających projektanta).
Dalej na północ
Dalej na północ od Lubartowa, w kierunku granicy z woj. podlaskim, ma długość – ok. 81,3 km. Cześć jest już zrealizowana, trzeba będzie dobudować drugą jezdnię do obwodnic Międzyrzeca, Kocka i Woli Skromowskiej. Te trzy odcinki mają razem 14,4 km).
Obecnie trwa przetarg na opracowanie koncepcji programowej. Plan zakłada, że droga powstanie w latach 2019 – 2024, w trybie projektuj i buduj.
Budowę tego odcinka S19 podzielono na cztery zadania: Łukowisko – Międzyrzec Podl. Północ - 10,7 km, Międzyrzec Podl. Południe – Radzyń Podl. Północ - 21,7 km, Radzyń Podl. Północ – Kock Północ - 18,8 km, Kock Południe – Lubartów Północ - 15,7 km. Szacowany koszt to 2,4 mld zł.
W kierunku na Rzeszów
W lutym 2018 zostanie podpisano umowę na budowę 42 kilometrów drogi od węzła Lublin Węglin do końca obwodnicy Kraśnika. Ten odcinek ma powstać do końca 2021 roku. Podzielono na trzy zadania realizacyjne: Lublin Węglin – Niedrzwica Duża - 12 km, Niedrzwica Duża – Kraśnik Północ - 20 km i Kraśnik Północ – Kraśnik Południe – 10 km. Szacowany koszt – 1,6 mld zł.
Kolejne ok. 33 km drogi ekspresowej powstanie od węzła Kraśnik Południe do węzła Lasy Janowskie. Na ten odcinek już podpisano umowę, zaś sama droga ma być gotowa do 2021 roku. Inwestycję podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Kraśnik Południe – Janów Lubelski Północ - 18 km, Janów Lubelski Północ – Janów Lubelski Południe – 7 km i Janów Lubelski Południe – Lasy Janowskie – 8 km. Koszt budowy tego odcinka to 1,3 mld zł.
S19 Via Carpatia w Lubelskiem
200 km – długość na terenie woj. lubelskiego
35 km – już zrealizowano, w tym 15 km jako drogi jednojezdniowe
75 km – w przetargu na realizację
105 km – w przygotowaniu, 15 km jako jednojezdniowa
Ważne węzły komunikacyjne:
* z autostradą A2 w pobliżu Międzyrzeca Podlaskiego (rozjazd na Warszawę lub w kierunku granicy z Białorusią)
* na odcinku obwodnicy Lublina wspólny przebieg z S12 (Piotrków Trybunalski – Chełm – Dorohusk)
* z S17 (Warszawa – Zamość – Hrebenne)