Nowe stawki opłat i nowe zasady będą obowiązywać od 1 października w lubelskiej komunikacji miejskiej. Jednym pasażerom stanieją bilety okresowe, ale innym mocno podrożeją. Osoby podjeżdżające tylko kilka przystanków będą mogły oszczędzić
Lubika – taką nazwę nosi nowa taryfa, która zacznie obowiązywać od piątku, 1 października. Nie oznacza to, że tego dnia stracą ważność kupione wcześniej bilety okresowe. Ich posiadacze będą mogli z nich korzystać do zakończenia opłaconego czasu ważności.
Niektórym osobom wręcz opłaca się kupić długoterminową przejazdówkę jeszcze we wrześniu. W ten sposób można na pewien czas uciec od podwyżki spowodowanej nowym podziałem na tańszą strefę miejską i droższą podmiejską.
Nowy podział na strefy
Od 1 października do I strefy zaliczany będzie tylko Lublin. – Poza granicami administracyjnymi miasta, we wszystkich gminach ościennych, będzie obowiązywać II strefa biletowa – informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego. To oznacza, że każdy kurs poza granice miasta będzie wymagać posiadania biletu uprawniającego do poruszania się w II strefie.
To istotna zmiana dla mieszkańców Krężnicy Jarej, Zemborzyc Górnych, Zemborzyc Podleśnych, Motycza, Tomaszowic, Panieńszczyzny, Jastkowa, Snopkowa, Smug, Jakubowic, Krasienina, Kawki, Dysa, Nasutowa, Rudnika, Pliszczyna, Turki, Wólki, Świdnika Dużego, Dominowa, Ćmiłowa, Mętowa, Czerniejowa i Jabłonny oraz osób tam dojeżdżających.
Po 1 października mieszkańcy tych miejscowości zapłacą za bilet 30-dniowy na wszystkie linie już nie 119, ale 172 zł. Od tej podwyżki można uciec kupując jeszcze przed końcem września długoterminowy bilet (najdłuższy jest 150-dniowy).
Nowe bilety czasowe
Zamiast biletów 30- i 60-minutowych oraz 2- i 12-godzinnych będą obowiązywać bilety 15- i 40-minutowe oraz 90-minutowe i 24-godzinne.
Za bilet 15-minutowy zapłacimy 2,80 zł. Za 40-minutowy trzeba będzie płacić 3,60 zł (na pierwszą strefę) lub 3,40 zł (tylko na drugą strefę). Bilet 90-minutowy w cenie 4,40 zł będzie uprawniać do poruszania się w pierwszej strefie, a jego droższy wariant (4,60 zł) pozwoli jechać w obydwu strefach.
Bilet 24-godzinny będzie uprawniać do jazdy w obu strefach taryfowych. Ma kosztować 12 zł.
Wszystkie użyte w tekście ceny dotyczą biletów normalnych. Ulgowe będą kosztować połowę tej ceny.
Każdy ze wspomnianych biletów czasowych będzie ważny tylko przez określoną liczbę minut po skasowaniu.
Taryfa przystankowa
Ma być alternatywą dla biletów czasowych. Może być korzystniejsza dla tych, którzy podjeżdżają tylko kilka przystanków. W tej taryfie nie ma podziału na pierwszą i drugą strefę. Ważna jest tylko liczba pokonanych przystanków.
Za pierwszy zapłacimy 80 groszy, na dwa wydamy 1,40 zł, za trzy zapłacimy 1,90 zł, za cztery 2,20 zł, za pięć 2,50 zł, za sześć 2,70 zł, za siedem 2,90 zł, za osiem 3 zł, za dziewięć 3,10 zł, za dziesięć 3,20 zł, za jedenaście 3,30 zł, za dwanaście 3,40 zł.
Przejechanie trzynastu przystanków będzie kosztować 3,48 zł, na czternaście wydamy 3,56 zł, na piętnaście 3,64 zł, na szesnaście 3,68 zł. Potem za każdy przystanek trzeba będzie doliczyć 4 grosze. Powyżej 29. przystanku licznik się zatrzyma, więc nie zapłacimy więcej niż 4,20 zł.
U kierowcy nie kupisz
Nie zostanie przywrócona możliwość zakupu biletu u kierowcy. Po wejściu do pojazdu bilet będzie można kupić w automacie (o ile takie urządzenie będzie w pojeździe), przy czym część biletomatów nie przyjmuje gotówki, a jedynie karty.
Można będzie też zapłacić za przejazd kartą w specjalnym, zielonym kasowniku obok drugich drzwi. Urządzenie sprzeda nam tylko bilet jednoprzejazdowy za 4,20 zł (ulgowy 2,10 zł), ważny do końca trasy, bez względu na czas podróży (także w drugiej strefie biletowej).
Zielony kasownik nie wydrukuje biletu. Podczas kontroli trzeba będzie okazać tę samą kartę (lub telefon albo zegarek), której użył w kasowniku. Kontroler przyłoży ją do swojego czytnika i będzie wiedział, czy przejazd jest opłacony.
Wsiadam/wysiadam
Aby skorzystać z taryfy przystankowej, trzeba będzie mieć zainstalowaną w smartfonie aplikację Lubika (będzie można ją pobrać od 1 października).
W aplikacji trzeba będzie zarejestrować fakt wejścia i wyjścia z pojazdu. Można to będzie zrobić na trzy sposoby: * wpisując numer boczny pojazdu, * skanując kod QR, który będzie wyświetlany na każdym kasowniku i naklejony na każdych drzwiach, * zbliżając telefon do anteny NFC w naklejce na drzwiach pojazdu.
Przejazdówki „na wymiar”
Kolejną nowością będą bilety okresowe ważne przez dowolnie wybraną liczbę dni: nie mniej niż 10, nie więcej niż 300. W przypadku przejazdówki na wszystkie linie (ważnej tylko w pierwszej strefie) podstawą do wyliczenia będzie cena 51 zł za bilet 10-dniowy (40 zł dla posiadaczy LKM).
Za każdy kolejny dzień (do pięćdziesiątego włącznie) doliczana będzie stawka 3,40 zł (2,40 zł dla posiadaczy LKM). Za następne dni (od pięćdziesiątego pierwszego do setnego) trzeba będzie dodać 3,20 zł dziennie (2,20 zł dla osób mających LKM), a powyżej setnego dnia stawka dzienna to 3 zł (lub 2 zł z LKM).
Dla posiadaczy karty miejskiej cena 30-dniowego biletu okresowego spadnie z 92 zł na 88 zł, biletu 90-dniowego z 240 na 224 zł, zaś 150-dniowego z 380 na 346 zł.
Warto pamiętać, że bilety okresowe dla posiadaczy LKM będą ważne w obydwu strefach biletowych.