Biura Obsługi Mieszkańców ułatwiają lublinianom załatwianie urzędowych spraw w niemal całym mieście. Do 2020 roku tak było również na Czechowie. Jednak punkt został zamknięty. Teraz ma być ponownie uruchomiony w tej dzielnicy.
Do 2020 roku mieszkańcy Czechowa mogli skorzystać z BOM, które mieściło się w budynku poczty przy ulicy Wojciecha Żywnego. W czasie pandemii umowa na wynajem lokalu została przez miasto rozwiązana. Od tamtego czasu mieszkańcy domagają się powrotu takiego punktu do ich dzielnicy.
Na tę sytuację zwróciła uwagę również miejska radna Marta Gutkowska.
– Dzielnica Czechów jest jedną z największych dzielnic Lublina pod względem liczby mieszkańców. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych i mniej mobilnych, konieczność dojazdu do centrum miasta w celu załatwienia spraw urzędowych stanowi duże utrudnienie. Przywrócenie biura na Czechowie znacząco poprawi komfort życia mieszkańców – napisała w interpelacji skierowanej do prezydenta Lublina radna.
Plan jest, ale brakowało lokalu
Na apele mieszkańców i miejskiej radnej odpowiedział Andrzej Wojewódzki, sekretarz Miasta Lublin. Jak tłumaczy, pomysł ponownego otworzenia Biura Obsługi Mieszkańców dla Czechowa jest. Problemem jest jednak znalezienie dogodnej lokalizacji dla takiego punktu. Potencjalny lokal musi bowiem spełnić kilka wymogów jakie postawiło miasto.
– BOM powinien być uruchomiony w odpowiednim lokalu, który pomieściłby od 6 do 8 stanowisk obsługi, byłby miejscem dostępnym dla osób z niepełnosprawnością, przyjazny dla klientów, z parkingiem przy wejściu do budynku oraz dobrze skomunikowany z dzielnicą – wyjaśnia Wojewódzki.
Takich lokali, które dodatkowo byłyby wolne, jest w tej okolicy niewiele.
– W prasie lokalnej i na stronie UM Lublin umieszczono ogłoszenie o poszukiwaniu lokalu na potrzeby Urzędu Miasta Lublin, a także przeprowadzono dodatkowe wizje lokalne w bezpośrednim poszukiwaniu lokalu na BOM w w/w obszarze. Przeprowadzono również wstępne wizje lokalne nieruchomości posiadających możliwości zaadoptowania na potrzeby BOM. Wstępnie została wytypowana jedna z potencjalnych lokalizacji celem przeprowadzania szczegółowych negocjacji, konsultacji i uzgodnień – przekazuje sekretarz miasta.
Jest jednak nadzieja, że jeszcze w tym roku mieszkańcy Czechowa będą mogli załatwić urzędowe sprawy bliżej domu, bez konieczności podróżowania do centrum czy innych dzielnic miasta. W planie budżetowym ratusza na ten rok są zarezerwowane pieniądze na ten cel, a konkretniej na zatrudnienie 5 osób, które miałyby w tym miejscu pracować. Znalazł się również lokal.
– Obecnie analizowana jest możliwość otwarcia nowego Biura Obsługi Mieszkańców w obszarze Czechowa Południowego w ostatnim kwartale 2024 r. Jesteśmy na etapie negocjacji z potencjalnym wynajmującym – dodaje Wojewódzki.