Dziś rano podczas tegorocznej edycji Los Angeles Auto Show zadebiutowała nowa mazda3. W Polsce pojawi się na początku przyszłego roku.
Nowa mazda3 jest pierwszym dostępnym komercyjnie modelem, w którym zastosowano rewolucyjny, nowy silnik benzynowy nazwany Skyactiv-X oraz komplet rozwiązań strukturalnych nazwanych Architekturą Skyactiv-Vehicle. Wygląd musicie ocenić sami. Nam przypadł do gustu hatchback. W oko wpada minimalizm, połączony z płynnością linii nadwozia.
Wewnątrz postawiono na technologię. Wyświetlacz Head-up, zestaw wskaźników i ekran centralny zostały przeprojektowane, by podawać informacje w bardziej czytelny sposób. Wszystkie czcionki ujednolicono w celu uzyskania jednorodności wizualnej.
Nowa mazda3 wyposażona jest w ekran centralny o przekątnej 8,8 cala. Menu ekranu wywołuje się i wybiera przy użyciu łatwego w obsłudze pokrętła wielofunkcyjnego, a wyświetlany na ekranie nowe, intuicyjne w obsłudze menu dodatkowo ułatwia posługiwanie się sterownikiem.
Stosowany przez Mazdę system MZD Connect obejmuje teraz instrukcję obsługi samochodu w postaci aplikacji. Kiedy na ekranie centralnym pojawia się ostrzeżenie, towarzyszy mu określenie poziomu istotności i pojawia się link do Cyfrowej Instrukcji Obsługi. Dzięki temu kierowca może szybko zajrzeć do instrukcji i znaleźć wyjaśnienie danego ostrzeżenia wraz ze wskazówkami, w jaki sposób najlepiej reagować na zaistniała sytuację.
Gama silników benzynowych napędzających nową mazdę 3 w Europie obejmuje dwie wersje najnowszego silnika benzynowego Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 litrów. Obydwa te silniki mają udoskonalone porty dolotowe i zmieniony kształt tłoków, dzielony system wtrysku paliwa oraz zawory sterujące obiegiem chłodziwa. Efektem tych modyfikacji są osiągi dynamiczne na wyższym poziomie, a jednocześnie oszczędność paliwa i przyjazność dla środowiska.
W ofercie znajduje się też silnik Diesla Skyactiv-D 1.8. Wykorzystanie wielopunktowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych o ultraszybkiej reakcji zapewnia tej jednostce napędowej precyzyjnie sterowany, wielofazowy proces wtrysku wysokociśnieniowego. Efektem tych modyfikacji jest lepsza równowaga pomiędzy oszczędnością paliwa, niskim poziomem hałasu i niskim poziomem emisji wydechowych, przy jednoczesnym zapewnieniu gładkiej pracy i stale wyczuwalnej mocy.
Nowa mazda3 jako pierwszy model produkcyjny wyposażona zostaje w silnik korzystający z opracowanej przez Mazdę nowatorskiej technologii Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition, czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową). Do jego zalet należą szybsza pierwsza reakcja na dodanie gazu, potężny moment obrotowy, liniowa odpowiedź na otwarcie przepustnicy wiernie odpowiadająca impulsom kierowcy oraz swobodne wchodzenie na obroty. Silnik ten wspomagany jest nowym, inteligentnym systemem Mazdy nazwanym M Hybrid, który sprzyja dalszemu zwiększeniu oszczędności paliwa i umożliwia odczucie przyjemności prowadzenia na jeszcze wyższym poziomie w połączeniu z przyjaznością dla środowiska. Nowy system M Hybrid dostępny jest również w silnikach Skyactiv-G.
Podstawowe dane techniczne
Typ nadwozia |
sedan/hatchback |
Liczba miejsc |
5 |
Długość, szerokość i wysokość całkowita |
sedan: 4662 mm x 1797 mm x 1445 mm hatchback: 4459 mm x 1797 mm x 1440 mm |
Rozstaw osi |
2725 mm |
Silnik |
Skyactiv-G 1.5 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-D 1.8 Skyactiv-X |
Skrzynia biegów |
6-biegowa automatyczna 6-biegowa ręczna |
Zawieszenie kół przednich |
kolumny MacPherson |
Zawieszenie kół tylnych |
belka skrętna |
Układ kierowniczy |
przekładnia zębatkowa |
Hamulce (przód/tył) |
tarcze wentylowane/tarcze lite |
Opony |
205/60R16 215/45R18 |