Kilka razy w miesiącu właciciel samochodu przeżywa ciężkie chwile. Są to obowiązkowe wizyty na stacji paliwowej. Jest na to jednak recepta. Samochód
z nowoczesnym silnikiem Diesla,
z wysokocinieniowym wtryskiem
w technice common rail.
do tego jeszcze jest w praktycznej karoserii kombi, to już chyba więcej nie trzeba. Czy tak włanie jest, zbadalimy na przykładzie fiata marea weekend JTD.
Czas płynie
Marea ma już kilka lat. I tak naprawdę jest niedocenionym samochodem z oferty koncernu Fiat. Reprezentuje włoską stajnię w sektorze samochodów klasy redniej wielkoci. Jednak nigdy nie zdobył należnej mu popularnoci.
Konstrukcja pojazdu jest w znacznym stopniu zunifikowana z samochodami bravo/brava. Równoczenie z podstawową, wersją sedan modelu marea, wprowadzono na rynek odmianę z nadwoziem uniwersalnym, bardziej znanym w Polsce pod nazwą kombi. Dla samochodów Fiata z takim rodzajem nadwozia stosowana jest od wielu lat nazwa weekend.
Samochody z nadwoziami typu kombi mają zwykle ciężką sylwetkę, co wynika z trudnoci połączenia krótkiego i niskiego segmentu przedniego z obszernym segmentem osobowo-towarowym. Stylistom z Centro Stile FIAT udało się stworzyć pojazd o lekkiej linii. Przednia częć nadwozia zachowuje rodzinne podobieństwo do modeli bravo/brava i dzięki zmienionemu zarysowi drugiej pary drzwi bocznych łagodnie łączy się z obłą cianą tylną. Ciekawym rozwiązaniem stylistycznym jest zabudowa tylnych wiateł w górnej częci słupków tylnych. Obudowa zestawu wiateł łączy się płynnie z tylną częcią relingu dachowego.
Długoć całkowitą samochodu zwiększono o 0,11 m (w stosunku do wersji podstawowej) i dzięki temu uzyskano pokane wymiary przestrzeni bagażowej. Mieci się tu bagaż o łącznej objętoci 500 litrów, a po złożeniu asymetrycznie dzielonego siedzenia tylnego przestrzeń bagażowa ulega zwiększeniu do 1550 litrów.
Zatem w naszej punktacji, tym razem połączylimy wygląd z funkcjonalnocią, marea otrzymuje 4 chorągiewki.
Silnik jak dzwon
Testowa marea weekend wyposażona jest w czterocylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym z rodziny JTD. Ten nowoczesny i ekonomiczny silnik ma objętoć skokową 1,9 litra i wspomagany jest turbosprężarką oraz chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). W układzie zasilania zastosowano bezporedni wtrysk paliwa oraz system common rail. Silnik osiąga moc 81 kW (110 KM) i wyróżnia się dużym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Wartoć ta osiągana jest przy relatywnie niskich obrotach silnika, co podnosi jego elastycznoć i sprzyja ograniczeniu hałasu. Silnik to mocny punkt fiata marei. Szybki, zrywny i ekonomiczny. Na jednym baku przejechalimy 1000 km. Nasza nota to 4,5 chorągiewki.
Klej w kołach
Napęd jest przekazywany na koła przednie poprzez pięciobiegową skrzynię przekładniową. W samochodach marea wszystkie koła jezdne zawieszone są niezależnie. Zastosowane stabilizatory skrętne ograniczają przechyły nadwozia podczas jazdy na zakrętach. Zębatkowa przekładnia kierownicza wyposażona została w hydrauliczne wspomaganie. Samochód ma wydajny układ hamulcowy, przednie hamulce mają tarcze wentylowane i ma seryjnie montowany czterokanałowy układ przeciwpolizgowy (ABS). Auto prowadzi się pewnie. Za sprawą stabilizatorów dla marei nie ma ostrych zakrętów. Podwozie i hamulce oceniamy na 4 chorągiewki.
Bogato i muzealnie
Samochód ma stosunkowo bogaty zestaw wyposażenia standardowego. W jego skład wchodzą m.in. klimatyzacja, reflektory przeciwmgielne, obręcze kół ze stopów lekkich, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera (z czujnikiem obecnoci pasażera), napinacze przednich i tylnych pasów bezpieczeństwa, boczne poduszki gazowe, radio, elektryczne otwieranie przednich i tylnych okien drzwiowych i centralny zamek. Ten ekonomiczny, bezpieczny i pakowny samochód nadaje się zarówno do uprawiania dalekiej turystyki jak i do prowadzenia działalnoci gospodarczej. Mimo wszystko rodek tchnie myszką. Stara stylistyka oraz toporne plastiki obniżają naszą notę do 3,5 chorągiewki.
Fiat marea,
liczby i fakty
Fiat marea na polskim rynku jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia, w kilku wersjach silnikowych. Najtańszy model SX z silnikiem benzynowym o pojemnoci 1,6 litra i mocy 100 KM kosztuje
55 600 złotych, nieco droższa jest wersja ELX, bo można ją nabyć za 62 600 złotych. Wród modeli z silnikiem benzynowym króluje wersja HLX, ze 150-konnym silnikiem i wyposażeniem z tzw. górnej półki. Model ten kosztuje 74 300 zł.
Marea jest wyposażona tylko w jeden model silnika Diesla, JTD, wykonany z zastosowaniem technologii wtrysku common rail. Wersja uboższa SX kosztuje 67 600 złotych, wersja droższa ELX - 70 600 złotych.
Marea jest objęta roczną gwarancją na podzespoły i częci mechaniczne. 3-letnią na lakier oraz 8-letnią na perforację blach nadwozia.
Przeglądy są przewidziane co 20.000 km. Koszt pierwszego wynosi 400 złotych.