Polacy darzą sympatią niemal wyłącznie marki europejskie. Wśród 10 najczęściej sprzedawanych marek aut używanych w 2021 roku, w pierwszej trójce znalazły się Volkswagen, Opel i Ford. W rankingu uplasowała się tylko jedna marka azjatycka – Toyota, która zajęła dopiero 8. miejsce.
Preferencje klientów samochodów używanych odbiegają od decyzji zakupowych osób wybierających auta nowe. Jak podaje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK), wśród najczęściej kupowanych nowych samochodów w 2021 roku, pierwsze miejsce zajęła marka Toyota, a kolejne Skoda i Volkswagen. Oprócz Toyoty w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze dwie marki azjatyckie – KIA i Hyundai.
– Kierowcy decydując się na zakup auta używanego wciąż kierują się przede wszystkim kryterium ceny, ale także silnym przekonaniem, że samochody producentów europejskich są bardziej trwałe i lepiej zmontowane. To dość powszechna opinia, ale niesprawiedliwa, ponieważ z naszego doświadczenia wynika, że samochody z Azji są równie dobre jak auta z Europy, a w przypadku wielu modeli nawet dużo lepsze. Potwierdzają to badania, które przeprowadza co roku firma J.D. Power w Stanach Zjednoczonych na próbie 30 tysięcy aut. W ubiegłym roku pierwszą trójkę otwierały marki Lexus, Porsche i KIA, a listę zamykały Jaguar, Alfa Romeo oraz Land Rover – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w styczniu 2022 roku w Polsce pojawiło się 194.848 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza wzrost w stosunku do grudnia 2021 roku o 12.661 aut. Natomiast mediana ceny aut używanych wyniosła 22.500 zł, a więc spadła o 1.400 zł w stosunku do grudnia 2021 roku. Jest to pierwszy spadek mediany ceny od pięciu miesięcy, czyli od sierpnia 2021 roku, gdy mediana ceny wynosiła 20.000 zł.