Gdy 81 lat temu, w 1934 roku, z taśmy produkcyjnej zjeżdżała pierwsza skoda super 640 nikt, nawet w najśmielszych wizjach, nie był w stanie przewidzieć, co stało się później. Wojna, komunizm i przejęcie Skody przez VW. Dziś na czele koncernu stoi prof. Winfried Vahland, który kilka dni temu w Pradze z dumą prezentował superb III generacji - okręt flagowy Skody. Ciekawe, jak by go przyjęli Václav Laurin i Václav Klement, twórcy marki. Mnie się podobał…
Passat może się bać
Josef Kabaň, szef designerów Skody, nadzorował powstanie nowego superb. Ze swojej roli wywiązał się wyśmienicie, ale zarazem zrobił krecią robotę Volkswagenowi. Jego skoda superb jest o klasę ładniejsza od passata.
I to właśnie Josef Kabaň prezentował nowy model przed audytorium kilkuset dziennikarzy z całego świata. Warto zaznaczyć że z jego deski zjechała nowa octavia oraz bugatti veyron. A to zobowiązuje.
Jego kolejne dziecko jest niezwykle udane. Projektant zgrabnie i z wyczuciem połączył w spójną całość długą maskę, masywny przedział pasażerki i dość dużą, trzecią bryłę za słupkiem "C”. W efekcie powstał samochód o klasycznej, acz nowoczesnej linii, niezwykle harmonijny. De facto można się w nim zadurzyć od pierwszego wejrzenia, jak w arabie pełnej krwi podczas aukcji w Janowie Podlaskim. No cóż, szlachectwo potwierdzone niemal 120-letnią historią firmy, zobowiązuje.
Po oficjalnej części, kiedy z samochodu opadły zasłony, w końcu można było zajrzeć do środka. Pierwsze wrażenie to poczucie "sali koncertowej”. Po prostu superb rzuca na kolana wielkością kabiny. Z przodu, wiadomo, musi być dużo miejsca, ale z tyłu to prawdziwa garsoniera. Superb poprzedniej generacji pod tym kątem był także liderem segmentu, ale jego następca to po prostu gigant. Na tylnym siedzeniu bez problemu można uprawiać aerobik. Absolutnie nadzwyczajna jest ilość miejsca na nogi z tyłu: 157 mm oznacza dokładnie dwa razy więcej niż u najbliższego konkurenta. Rekordowa jest z tyłu także wysokość w linii głowy. Zwiększyła się o 25 mm do 980 mm. Jednocześnie także szerokość na wysokości łokci z tyłu wzrosła o 69 mm do obecnie 1520 mm. Tym samym na kanapie bardzo wygodnie mogą siedzieć nawet trzy dorosłe osoby. Z tyłu wnętrze jest wielkie, niemal królewskie.
Bagażnik przypomina Wielki Kanion. Ma aż 625 litrów pojemności, a po złożeniu kanapy jego objętość wzrasta do 1760 litrów. Kanapę można wygodnie składać także od strony komory bagażnika za pomocą przycisku odryglowującego. Gdyby to było mało, to jeszcze jedna liczba. Superb przez bagażnik jest w stanie "połknąć” przedmiot o długości 3,1 metra.
Po oswojeniu się z przestrzenią można było przyjrzeć się szczegółom. W oczy uderzała precyzja wykończenia. Szczeliny między elementami deski były minimalne. Dokładność montażu można określić jako perfekcyjną. Poszczególne elementy są do siebie dopasowane z chirurgiczną precyzją. Materiały użyte są miłe i dla oka, i w dotyku. A przy tym króluje prostota i funkcjonalność. Na desce nie ma udziwnień, wszystkie klawisze, przełączniki czy pokrętła funkcyjne są duże. Ich obsługa nie stanowi żadnego problemu, nie wymaga wnikliwiej obserwacji czyli kilkugodzinnego studiowania instrukcji użytkowania. Na deser taki mały dodatek. Listwa ledowa, która jest częścią oświetlenia kabiny, może świecić w jednym z trzech wybranych kolorów. Niby nic, a cieszy.
"Simply clever”
Skoda nie byłaby sobą, gdyby nie zaproponowała kilku przydatnych rozwiązań w myśl hasła "Simply clever” - "po prostu sprytnie, zmyślnie, inteligentnie”. Jak zwykle skrobaczkę do szyb umieszczono w klapce wlewu paliwa, zaś po jednej parasolce ukryto w przednich drzwiach. To nie wszystko. Idąc za pomysłem Forda w superbie można opcjonalnie zamówić funkcję, będącą kolejną premierą w modelu i marce - bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika. Gdy kierowca będzie miał kluczyk przy sobie i poruszy stopą w rejonie tylnego zderzaka, pokrywa bagażnika automatycznie się otworzy. Jest to bardzo praktyczne, na przykład, gdy niosąc zakupy, ma się zajęte obie ręce, a pełne torby z zakupami trzeba włożyć do bagażnika.
Oprócz dwóch parasoli w przednich drzwiach i nowych możliwości w zakresie łączności ze światem oraz komfortu, do nowych rozwiązań "Simply clever” należą nadzwyczaj praktyczne rzeczy jak: mechanicznie odchylany zaczep holowniczy, uchwyt na tablet w kabinie z tyłu, miejsce na tablet w dużym schowku Jumbo-Box z przodu, złącze USB i gniazdo 230-woltowe w kabinie z tyłu, schowek na półlitrową butelkę z otwieraniem jej jedną ręką oraz schowek na kamizelkę odblaskową w każdych drzwiach.
W trzecim wydaniu superb uzyskał połączenie ze światem zewnętrznym. Do dyspozycji są cztery całkowicie nowe urządzenia multimedialno-informacyjne MIB. Najwyższa wersja na życzenie może mieć zintegrowany dużej szybkości dostęp do internetu według standardu LTE. Jest to premiera w Škodzie.
Superb można po raz pierwszy połączyć ze smartfonem i dzięki funkcji SmartLink wybrane aplikacje mobilne smartfona obsługiwać z ekranu w konsoli środkowej. Interfejs SmartGate oferuje możliwość przesłania na smartfon określonych danych samochodu i mobilnego ich wykorzystania w telefonie we własnych aplikacjach.
Nowa funkcja Škoda Media Command App po raz pierwszy umożliwia zdalną obsługę np. zestawu audio z miejsc z tyłu samochodu. To tylko niektóre nowe rozwiązania z 23 "Simply clever” debiutujących w superb III.
W kwestii systemów bezpieczeństwa superb również robi wrażenie. Seryjnie jest wyposażony w elektroniczną stabilizację toru jazdy ESC z funkcją hamowania antykolizyjnego, ale także w elektroniczny nadzór odstępu z hamowaniem awaryjnym, Front Assist, nadzór ciśnienia w oponach, siedem poduszek bezpieczeństwa, pięć trzypunktowych automatycznych pasów bezpieczeństwa z sygnalizacją zapięcia oraz bezpiecznymi zagłówkami. Na życzenie samochód może być wyposażony w boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu. Oprócz tego seryjnie rozszerzona funkcja elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+. Od wersji wyposażenia Ambition seryjnie występuje także ogranicznik prędkości jazdy, Speedlimiter.
Ponieważ w Pradze była to premiera statyczna, a zatem o silnikach tylko informacyjnie. Superb otrzymał turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem - pięć benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI Common-Rail. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Silniki benzynowe rozwijają moc od 125 KM do 280 KM. Spektrum mocy silników wysokoprężnych sięga od 120 KM do 190 KM.
Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich jednostek napędowych można wybrać nowoczesną automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. W ofercie znajduje się najnowocześniejszy napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5.
Zdecydowanie superb aspiruje do roli lidera segmentu. Passatowi pod bokiem urosła bardzo poważna konkurencja. Twardy orzech będą mieć także polscy urzędnicy, którzy pokochali superb. Szykuje się chyba seria nowych przetargów. Superb III pojawi się w salonach już w te wakacje.