Tylko w 2023 r. Polacy dostali blisko 12 mln SMS-ów z przypomnieniem o badaniu, wizycie lekarskiej czy hospitalizacji. Problem dotyczy głównie wizyt u ortopedy czy kardiologa.
Jak podaje NFZ, w 2023 r. przepadło prawie 1,3 miliona wizyt, a w samym województwie lubelskim prawie 73 tysiące.
- Najwięcej, bo ponad 20 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 16,5 tys. z kardiologii, z fizjoterapii ambulatoryjnej prawie 11 tys., 10 tys. z endokrynologii, 4 tys. z onkologii, a ponad 3 tys. nieodwołanych wizyt wystąpiło w przypadku badań rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej – informuje Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Rezygnacja z wizyty to szansa dla innego pacjenta na skorzystanie z terminu. Niekiedy na taki termin trzeba czekać bardzo długo, a czasem wystarczy jeden telefon z informacją o odwołaniu, aby dać możliwość innej osobie na szybszy powrót do zdrowia.
- Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie innych. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących – apeluje rzecznik lubelskiego NFZ.
Zdarzają się jednak sytuacje, w których pacjent chce odwołać wizytę, ale nie może dodzwonić się do placówki medycznej. NFZ zapewnia, że dostrzega problem i zwraca uwagę, że każda z placówek powinna zapewnić taką możliwość.
- Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów, wiemy, że nie zawsze pacjent może dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta – zaznacza Bartoszek.
Narodowy Fundusz Zdrowia od lutego 2020 roku wysyła SMS-y z przypomnieniem o wizycie do specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Ma to pomóc zmniejszyć problem nieodwoływanych wizyt. Taka wiadomość jest wysyłana na numer pacjenta na cztery dni przed terminem. W jej treści znajduje się informacje o wizycie, jej termin i numer telefonu, pod który dzwonić, jeśli chce się zrezygnować.