Miasto ma zlikwidować przeklinane przez kierowców buspasy na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z ul. Armii Krajowej. Decyzja już jest, są też pieniądze na zmianę organizacji ruchu, która – paradoksalnie – pomoże też autobusom.
Paradoks buspasów przy rondzie Kowcza polega na tym, że w pewnych godzinach wręcz utrudniają ruch komunikacji miejskiej, zamiast go ułatwiać.
Też tkwią w korkach
Rano widać to na jezdni ul. Jana Pawła II, która prowadzi ruch od strony Węglina. Mieszkańcy rozwijających się blokowisk wleką się w korku, więc tkwią w nim też autobusy i trolejbusy. Muszą swoje odczekać, by dostać się do buspasa, dopiero wtedy mogą bezkolizyjnie ominąć rondo wydzielonym korytarzem i jechać dalej ul. Jana Pawła II. Kiedyś był tutaj wydzielony, ogólnodostępny pas do bezkolizyjnego skrętu w prawo.
Popołudniami podobną sytuację widać na ul. Armii Krajowej. Sznury samochodów ciągną w kierunku ronda, a w korku stoją też pojazdy komunikacji miejskiej. Obok widać kompletnie pusty buspas dla skręcających w prawo w stronę os. Poręba.
Lata wyczekiwania
Kierowcy przeklinają to skrzyżowanie od dawna i wiele razy prosili o zmianę organizacji ruchu. Ratusz niezmiennie wyjaśniał, że choćby chciał, to nie może nic zmienić, bo musiałby oddać unijną dotację, którą miasto wzięło na przebudowę skrzyżowania. Żeby ją dostać, trzeba było zaprojektować buspasy. A żeby jej nie stracić, trzeba było je utrzymać przez pięć lat, co w unijnej nowomowie nazywa się „okresem trwałości”.
Ratusz: będzie zmiana
– Okres trwałości projektu unijnego, w ramach którego przebudowano rondo Kowcza, upływa 27 maja. Po tym terminie możliwe będzie wprowadzenie projektu zmiany organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu – potwierdza Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Przyznaje, że decyzja o likwidacji buspasów już zapadła.
– W budżecie zapewnione są środki na ten cel – podkreśla. – Zmiany są wynikiem przeprowadzonych analiz, a zarazem odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców dotyczące poprawy warunków ruchu na rondzie, szczególnie w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
Czego się spodziewać
– Spiętrzenie ruchu na dojeździe do skrzyżowania w godzinach szczytu jest na tyle duże, że wskazane jest przekształcenie buspasów w wydzielone pasy do skrętu w prawo – tłumaczy Góźdź.
Po zmianach na wyjeździe z ul. Jana Pawła II będzie jeden pas do skrętu w lewo, jeden do jazdy na wprost i w prawo oraz wydzielony prawoskręt (dawny buspas).
Na jezdni ul. Armii Krajowej jeden pas ma służyć do jazdy prosto i w lewo, drugi do jazdy prosto i w prawo, a obecny buspas będzie wydzielonym prawoskrętem. Na jego końcu trzeba będzie ustąpić pierwszeństwa jadącym od ronda.
– Zostaną również wprowadzone korekty oznakowania poziomego na jezdni wokół ronda, które podkreślą pierwszeństwo zjeżdżających ze skrzyżowania – zapowiada Góźdź.