

Przetarg rozstrzygnięty, pieniądze są, a umowa właśnie została podpisana. W ciągu roku na ulice Lublina wyjedzie 20 wodorowych autobusów.

W styczniu MPK Lublin zakończyło postępowanie przetargowe, wybierając ofertę firmy Arthur Bus. Opiewała ona na kwotę niemal 64 mln zł brutto za 20 autobusów wodorowych. Ale dzięki pełnemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej inwestycja nie obciąży miejskiego budżetu.
We wtorek, 29 kwietnia, została podpisana umowa na dostawę autobusów. To niskopodłogowe pojazdy mieszczące 70 pasażerów (27 na miejscach siedzących).
Wyposażone są w monitoring, głosowe zapowiedzi przystanków, system zliczania pasażerów oraz automaty do płatności bezgotówkowych. Jest klimatyzacja, są porty USB oraz możliwość pokonania 300 km po pełnym tankowaniu wodoru.

– Mamy idealny przykład tego, w jaki sposób poziom rządowy potrafi współpracować z samorządowym. Dzięki temu mamy przełożenie na efekt lokalny; dla wszystkich mieszkańców miasta Lublin, którzy w ciągu 12 miesięcy będą mogli doświadczyć energooszczędnych, nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów, które dostarczy spółka Arthur Bus – mówił po podpisaniu umowy Rafał Słomka, członek zarządu Arthur Bus Sp. z o.o. – Jesteśmy firmą ulokowaną na terenie Lublina, czyli tworzymy dodatkowy efekt synergii; dając lokalnie miejsca pracy przy realizacji tego przedsięwzięcia.
– Dzisiejsza umowa To przełomowy moment dla naszej spółki – podkreślił Rafał Słomka. – Dostawa 20 autobusów umożliwi nam jeszcze większe zacieśnienie współpracy z władzami miasta, z MPK Lublin i Politechniką Lubelską. A nasza kadra inżynierska tak naprawdę jest kadrą lokalną, kształconą na lubelskich uczelniach; głównie na Politechnice Lubelskiej.
– Rozwój technologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz wsparcie finansowe z budżetu państwa i Unii Europejskiej sprzyjają przyspieszeniu transformacji transportu miejskiego. Zakup autobusów jest możliwy dzięki całkowitemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiej – zapowiedział Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Nowe autobusy wodorowe przyjadą do Lublina najpóźniej do 31 marca 2026 roku.
