Dziś rozstrzygnięty został przetarg na budowę nowego dworca autobusowego między ul. Gazową i Młyńską. Kontrakt za ponad 231 mln zł trafi do warszawskiej firmy Budimex, której oferta była najtańsza. Prace mogą się rozpocząć jeszcze w tym roku
Chociaż wiadomo, kto wygrał przetarg, to umowa ze zwycięską firmą na razie nie może zostać zawarta. Ze względu na dużą wartość zlecenia cała dokumentacja przetargowa musi być najpierw przekazana przez miasto do kontroli Urzędowi Zamówień Publicznych.
Jak długo może potrwać taka kontrola? – Z doświadczenia wiemy, że około trzech tygodni – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Jeżeli urząd nie będzie mieć zastrzeżeń do przetargu, miasto będzie mogło podpisać umowę z wykonawcą i przekazać mu plac budowy. – Zakładamy, że nastąpi to jeszcze w tym roku. Wówczas wykonawca będzie mógł przystąpić do wstępnych prac przygotowawczych i rozbiórkowych na terenie budowy – tłumaczy Góźdź.
Prace mają trwać nie dłużej niż do 29 lipca 2022 r. Do tego czasu gotowy ma być cały dworzec wraz z podziemnym parkingiem na 174 samochody i zadaszonymi peronami, przy których przewidziano 43 stanowiska odjazdowe dla autobusów komunikacji pozamiejskiej. Dach dworca ma być spacerowym tarasem obsadzonym roślinami podlewanymi deszczówką, która zgodnie z projektem ma zasilać także spłuczki w toaletach.
– Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku – podkreśla Góźdź. – Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
W ramach tego samego kontraktu przebudowane mają być również okoliczne ulice, w tym Gazowa, Młyńska i Dworcowa. Ponadto ul. 1 Maja ma nabrać bardziej deptakowego charakteru, chociaż nie jest planowane całkowite wyeliminowanie stąd ruchu samochodów. Z kolei ul. Pocztowa ma być dostosowana do prowadzenia ruchu komunikacji miejskiej. Przebudowa obejmie również pl. Dworcowy, który ma nabrać reprezentacyjnego charakteru i zostać uwolniony od ruchu kołowego.
W osobnych przetargach miasto wybiera wykonawców pozostałych prac związanych w rejonie przyszłego dworca. Chodzi m.in. o budowę dwóch nowych dróg. Jedna z nich, jednokierunkowa, ma ma umożliwić zjazd z ul. Lubelskiego Lipca '80 do ronda przed Targami Lublin i dalej do ul. Dworcowej. Druga, dwukierunkowa, będzie łączyć al. Piłsudskiego ze wspomnianym rondem przed targami. W toku jest też przetarg na budowę parkingu przy ul. Krochmalnej, który ma pomieścić 120 autobusów oczekujących na odjazd z nowego dworca, zaś rondo Sportowców ma się stać rondem turbinowym.
Zgodnie z miejskimi planami nowy dworzec między ul. Gazową a Młyńską ma docelowo przejąć rolę tego, który działa dzisiaj przy al. Tysiąclecia.