Port Lotniczy Lublin ogłosił przetarg na zakup dwóch wozów strażackich. Samochody mają kosztować ok. 5 mln zł. W tym tygodniu podpisano też umowę na budowę drogi startowej. Wartość zamówienia to 61 mln zł.
Port ogłosił wczoraj, żer zamierza kupić dwa specjalistyczne wozy strażackie. Będą to specjalne wozy ratowniczo-gaśnicze przeznaczone do pracy na lotnisku.
18 200 litrów
Samochody mają mieć pojemność wody min. 18200 litrów. Pierwszy będzie mógł przewozić 6000 litrów wody, drugi, dwa razy więcej. Oba wozy będą przystosowane do użycia wody, piany i proszku gaśniczego. Jeden z samochodów, szybszego reagowania, rozpędzi się do 80 km w czasie 25 sekund, drugi ma osiągnąć tę prędkość w 40 sekund.
– Obowiązują nas precyzyjne normy bezpieczeństwa i będziemy je spełniali. Zakupione przez nas samochody mają trzy minuty, aby dojechać do każdego punktu drogi startowej na lotnisku i podać środek gaśniczy – wyjaśnia Grzegorz Muszyński, prezes PLL.
Oferty można składać do 14 września. Samochody mają kosztować ok. 5 mln złotych. Firma, która wygra przetarg, będzie miała 9 miesięcy na realizację dostawy.
2520 metrów
Tyle samo czasu ma na wykonanie swojego zadania firma, która wygrała przetarg na budowę drogi startowej lotniska w Świdniku. Umowę podpisano w miniony poniedziałek. Wybrano najtańszą ofertę, za 61 000 000 zł. Złożyło ją konsorcjum, którego liderem jest spółka Mota-Engil Central Europe SA. Konsorcjum zostało powołane specjalnie na potrzeby tego przetargu.
W jego skład wchodzą także lubelskie firmy: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lubartowa, Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lublina, lubelski oddział Strabaga oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Inwestycja obejmie budowę drogi startowej wraz ze stanowiskiem dla samolotu zagrożonego oraz drogi kołowania. Pas startowy będzie miał 2520 metrów długości i 60 metrów szerokości. Połączy się z drogą kołowania długości ponad 200 metrów.
200 pasażerów
– Droga będzie dostosowana do samolotów Boeing 737 oraz Airbus A320, czyli takich, które mogą zabrać do 200 pasażerów – mówi Dariusz Krzowski, wiceprezes PLL. – Będą mogły lądować także większe samoloty, z tym jednak, że nie będą mogły odlecieć na swój pełny zasięg 12-13 tys. km.
Budowa drogi startowej ma się zakończyć najpóźniej latem 2012 roku.
Tymczasem trwają prace przy odwodnieniu płyty postojowej. Trwa grodzenie terenu lotniska wzdłuż lasu. Montowany jest drut kolczasty, słupy i siatka ogrodzeniowa.
Do 15 sierpnia mogą składać swoje oferty firmy zainteresowane budową terminalu. Jego budowa ruszy najwcześniej w październiku.