

Od 1 września mieszkańcy Chełma i ich goście będą mogli korzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Radni przypieczętowali to stosowną uchwałą już w miniony czwartek.

– Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej to jeden z moich głównych postulatów wyborczych – napisał na swojej stronie na Facebooku Jakub Banaszek, prezydent Chełma. – Dlatego tym bardziej się cieszę, że udało nam się sfinalizować ten projekt. Dziękuję wszystkim, którzy nad nim pracowali.
Prezydent podkreśla, że to dopiero pierwszy krok w ramach rozwoju miejskiego transportu publicznego. Kolejny to wymiana części taboru Chełmskich Linii Autobusowych Spółka z o.o. Ma się to dokonać już pod koniec tego roku. Wtedy do Chełma trafią pierwsze z sześciu zamówionych niskoemisyjnych autobusów. Akurat ten projekt należy przypisać poprzedniej ekipie z Agatą Fisz, jako prezydent na czele. Zasługą obecnej ekipy jest natomiast to, że w ciągu dwóch lat i tak już odnowiona flota zostanie wzmocniona ponad dwudziestoma zeroemisyjnymi autokarami napędzanymi wodorem. Na ich zakup miasto otrzymało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu "Zielony Transport Publiczny" 100 mln zł dofinansowania.
Uchwałę w sprawie bezpłatnej komunikacji publicznej miejscy radni podjęli jednogłośnie. Gwoli sprawiedliwości, Chełmskie Linie Autobusowe w dużej mierze i tak pozostawały na garnuszku miasta. Aby utrzymać spółkę, gospodarze Chełma w 2019 r. przelali na jej konto 6,7 mln, a w 2020 6,5 mln zł. Z kolei przyjmowana wartość na ten rok to 7,5 mln zł.
– W 2018 roku, po objęciu urzędu prezydenta, zdecydowałem o zainicjowaniu planu naprawczego dla Chełmskich Linii Autobusowych – dodaje Jakub Banaszek. – Dzięki temu udało się wyprowadzić przedsiębiorstwo z trudnej sytuacji, co z kolei umożliwiło nam wprowadzenie bezpłatnej komunikacji. Chcemy w ten sposób zachęcić mieszkańców, aby przesiedli się ze swoich samochodów do autobusów. Dzięki temu, wraz z wymianą naszego taboru, wspólnie przyczynimy się do ograniczenia emisji spalin.
To, ile miasto będzie kosztowało utrzymanie bezpłatnej komunikacji w roku przyszłym i następnych, jest jeszcze przedmiotem analizy. Kluczowe jest przy tym oszacowanie możliwych wpływów z reklam. Na obecnym etapie liczba linii autobusowych pozostaje bez zmian. Jest ich 14. Obsługują je przemiennie 34 pojazdy CLA. Analizowane będzie także zainteresowanie korzystaniem z darmowej komunikacji. Wyniki tej analizy przełożą się na liczbę i trasy kursów.
Prezydent podkreśla, że integralną częścią szeroko zakrojonej modernizacji CLA, oprócz wymiany taboru, jest również modernizacja przystanków. Na początek w rachubę wchodzi wymiana co najmniej 35 wiat przystankowych, które dodatkowo wyposażone zostaną w system informacji pasażerskiej, czyli elektroniczne tablice. Dzięki nim pasażer uzyska informację o godzinie odjazdu lub przyjazdu autobusu. Ponadto, przyjęty plan zakłada także montaż tak zwanych "zielonych przystanków", czyli otoczonych produkującą tlen, a w upalne dni dającą cień, zielenią.
– Chcemy również, aby co najmniej jeden z przystanków, przy szpitalu, był ogrzewany – mówi prezydent. – Takie przystanki wyposażone są w ogniwa fotowoltaiczne, które zasilają ogrzewanie oraz energooszczędne oświetlenie dzięki LED-owym diodom. W lecie, gdy ogrzewanie nie będzie potrzebne, zamiennie instaluje się klimatyzatory.
Za pośrednictwem Facebooka Jakub Banaszek zwrócił się już do chełmian, co sądzą o tym projekcie, które przystanki ich zdaniem powinny zostać zmodernizowane w pierwszej kolejności i jak powinny wyglądać.
