(fot. Maciej Kaczanowski)
Nowe pętle komunikacji miejskiej mają powstać przy Żeglarskiej, Zbożowej i Franczaka „Lalka”. Planowane są tu ładowarki dla autobusów elektrycznych, toalety, a nad zalewem także bezpłatny parking. W planie są już następne takie węzły, m.in. przy al. Kraśnickiej w rejonie Wróblej oraz przy ul. Osmolickiej
W piątek ogłoszony został przetarg na budowę trzech węzłów przesiadkowych dla komunikacji miejskiej. Prace mogą się zacząć w lutym przyszłego roku, ich zakończenie powinno nastąpić najpóźniej w czerwcu roku 2021, bo taki termin narzuca miasto. W tym samym czasie przebudowana ma być także ul. Wygodna, która będzie objęta tym samym zleceniem.
Największym z węzłów, których dotyczy piątkowy przetarg ma być ten przy ul. Żeglarskiej w pobliżu skrzyżowania z Janowską i Krężnicką. Planowana tu pętla ma zastąpić prowizoryczny przystanek końcowy u zbiegu ul. Nałkowskich i Żeglarskiej, który od dawna jest za ciasny dla stających tu autobusów i niewygodny dla pasażerów, którzy nierzadko muszą iść po jezdni lub błocie.
Pętla przy Żeglarskiej ma pomieścić jednocześnie czternaście autobusów. Obok zaplanowano bezpłatny parking, który w założeniu ma zachęcić kierowców spoza Lublina do pozostawienia swojego samochodu i kontynuowania jazdy do centrum komunikacją miejską. Parking będzie dość skromny.
– Dla 31 samochodów – informuje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. Będzie tu również wyświetlacz pokazujący najbliższe odjazdy, zadaszony parking dla 10 rowerów, budynek socjalny z toaletami oraz dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych.
Wyświetlacze, toalety, dziesięciostanowiskowe parkingi dla rowerów i ładowarki dla elektrobusów zostały uwzględnione także w projektach pozostałych dwóch węzłów, których dotyczy piątkowy przetarg ZTM. Ten przy ul. Zbożowej ma pomieścić 10 autobusów, przy Franczaka „Lalka” zatrzyma się jednocześnie 6 pojazdów komunikacji miejskiej.
Ani na Sławinie, ani na Felinie nie będzie przy pętlach miejsca na zostawienie samochodu. Projekt przewiduje tu zaledwie kilka stanowisk, w których można na chwilę przystanąć, wypuścić pasażera i pojechać dalej. Parking dla pętli przy ul. Franczaka „Lalka” ma powstać nieco dalej, przy skrzyżowaniu Drogi Męczenników z ul. Grenadierów, ale jego budowa będzie zamawiana w innym przetargu.
W kolejce czekają już następne węzły przesiadkowe planowane przez miasto. Jeden z nich ma powstać przy al. Kraśnickiej koło ul. Wróblej. Dzięki tej pętli, do której najprawdopodobniej dociągnięta zostanie trakcja trolejbusowa, usprawniona ma być komunikacja w rejonie nowych blokowisk Węglina Południowego. Dojeżdżające tu linie są dziś rozrzucone po kilku przystankach końcowych niedaleko sklepów.
W samorządowych planach jest także przebudowa pętli przy os. Poręba, zbyt ciasnej, jak na liczbę zatrzymujących się tu autobusów i trolejbusów. Kolejny punkt przesiadkowy planowany jest przy Osmolickiej.
Kiedy mogą się zacząć prace przy al. Kraśnickiej, os. Poręba, ul. Osmolickiej i Grenadierów? Ratusz nie wskazuje jeszcze konkretnej daty. – Kwestia ogłoszenia kolejnych przetargów uzależniona jest od sprawności przebiegu procedur formalnych – odpowiada Grzegorz Jędrek z biura prasowego Urzędu Miasta. – Aktualnie uzupełniana jest niezbędna dokumentacja, m. in. w zakresie pozwoleń na budowę.