

Moim zdaniem powinny być namalowane białe linie – mówi nam Czytelnik, który otrzymał dwa wezwania do zapłaty nad Jeziorem Białym w Okunince. Zostawił samochód na parkingu w Strefie Płatnego Parkowania, na którym – jego zdaniem – są nieprawidłowo oznaczone miejsca postojowe. Zarządca terenu ponownie odpiera te zarzuty

Sprawę zamieszania wokół tej strefy opisywaliśmy już we wtorek. Po publikacji tekstu odezwał się do nas kolejny kierowca, który pod koniec lipca znalazł za wycieraczką wezwania do zapłaty. Nie jedno, a dwa, po 100 zł każdy.
– Byłem ostatnio dwa razy w Okunince i załatwiałem swoje sprawy. Zaparkowałem dosłownie na 5-10 minut. Widziałem, że miejsca parkingowe są wyznaczone kostką, ale moim zdaniem powinny być namalowane białe linie – mówi nam Czytelnik.
Przypomnijmy: do 31 sierpnia w tej strefie płaci się 3 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju, a 20 zł za całą dobę. Brak takiej opłaty skutkuje wystawieniem wezwania do zapłaty w wysokości 100 zł. Jak relacjonuje Czytelnik, odwołał się w tej sprawie do Zarządu Dróg Powiatowych we Włodawie, ale bezskutecznie. Zapowiada również, że nie zapłaci 200 zł za parking.
– Nie malujemy białych linii, bo nie mamy na to funduszy – przyznaje Teresa Dulak, kierownik Sekcji Utrzymania Dróg w Zarządzie Dróg Powiatowych we Włodawie. Jej zdaniem, miejsca parkingowe w strefie są właściwie oznaczone, bo wyznacza je czerwona kostka. Powołuje się jednocześnie na wyroki sądów, które mówią, że jeżeli oznaczenie pionowe jest widoczne – a tak twierdzi nasza rozmówczyni – to nie ma potrzeby malowania dodatkowo białych linii na podłożu.
W załącznikach do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku „w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach” podano dwa sposoby oznaczania Stref Płatnego Parkowania – znakami pionowymi i poziomymi.
Jak czytamy, „znak D-44 (strefa parkowania) stosuje się w celu wskazania strefy, w której w ciągu całej doby lub w określone dni tygodnia lub w określonych godzinach za postój pobierana jest opłata. W strefie oznakowanej znakiem D-44 postój w czasie wskazanym na znaku, bez wniesienia opłaty jest zabroniony”. Z kolei do poziomego oznaczania miejsc parkingowych stosuje się znaki-linie: P-18 „stanowisko postojowe”, P-19 „linia wyznaczająca pas postojowy”, P-20 „stanowisko postojowe zastrzeżone – koperta” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”.
Jak pokazują precedensy prawne, kwestia oznaczania miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania nie jest taka oczywista. Widać to chociażby na przykładzie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 marca 2018 roku.
W uzasadnieniu czytamy, że „w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D-18 i znakami poziomymi typu P-18. Niemniej jednak to znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom, co trzeba podkreślić, należałoby przypisać rolę decydującą w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju”. Sąd podkreśla też, że rolę informacyjną pełnią, przede wszystkim, znaki pionowe, a poziome „służą zaś zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu i innych osób znajdujących się na drodze, usprawnieniu ruchu pojazdów i ułatwieniu korzystania z dróg”.
