W ubiegłym roku w Zamościu wpłynęło 85 wniosków o mediacje. W niemal wszystkich przypadkach sprawę rozstrzygnięto na korzyść klienta.
Najlepiej skontaktować się z Inspekcją Handlową. - Konsument powinien złożyć wniosek, a my podejmiemy się mediacji z przedsiębiorcą - zapewnia Maria Starszuk z delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Zamościu.
- Przedstawiamy mu żądania konsumenta, zapoznamy z obowiązującymi przepisami i postaramy się doprowadzić do polubownego załatwienia sporu. Zaznacza, że Inspekcja Handlowa nie rozstrzyga sporu. - Od tego jest sąd, my go nie możemy wyręczyć - mówi.
W zeszłym roku w zamojskiej delegaturze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej złożono 85 wniosków o mediacje, czyli mniej niż w poprzednich latach.
- A szkoda, bo przedsiębiorców lub usługodawców, którzy nie chcą zgodzić się na mediacje można policzyć na palcach jednej ręki - opowiada Starszuk. - Większość zdaje sobie sprawę z tego, że o konsumenta trzeba dziś dbać. Dlatego coraz chętniej przyjmują reklamacje towarów bądź usług.
Nie brakowało klientów niezadowolonych z zakupionego sprzętu gospodarstwa domowego, sprzętu RTV, komputerów, aparatów telefonicznych i fotograficznych, stolarki okiennej i drzwiowej, a także akumulatorów samochodowych. Ponad 75 proc. mediacji zakończyła się pozytywnie. - Reklamacje trzeba składać jak najszybciej, najpóźniej do dwóch miesięcy od zauważenia usterki - radzą inspektorzy.