W końcu zacznie się budowa pierwszego odcinka drogi ekspresowej S17 pomiędzy Piaskami a Zamościem. Właśnie podpisano umowę na realizację 10-kilometrowego fragmentu tej trasy, od Izbicy do węzła Zamość Sitaniec. Jest to pierwszy fragment S17, prowadzącej z Piask do Zamościa, który przechodzi do realizacji. Prace budowlane ruszą w 2026 roku, a kierowcy pojadą po nowej trasie w 2029 roku.
Ten odcinek wykona konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu to ok. 504 mln zł. Chodzi o projekt, uzyskanie wymaganych zgód i pozwoleń oraz budowę 10 kilometrów S17.
Będzie to skomplikowana inwestycja ze względu na gęstą zabudowę oraz ukształtowanie terenu. – Odcinek przebiegać będzie w większości nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17. Rozpocznie się za Izbicą, ominie od zachodniej strony Chomęciska Małe i zakończy w okolicach Sitańca – tłumaczy Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły (Stary Zamość, Zamość Sitaniec) i 27 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Wybudowane zostaną także drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz przebudowane zostaną drogi poprzeczne, krzyżujące się z planowaną drogą ekspresową.
Wykonawca będzie miał 41 miesięcy na zaprojektowanie, wybudowanie trasy i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, ale do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca. Zgodnie z umową, wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) powinien trafić do Wojewody Lubelskiego latem przyszłego roku. Budowa planowana w latach 2026-2028.
- Droga ekspresowa S17 między Piaskami a Hrebennem jest realizowana w formule Projektuj i buduj. Obecnie, poza odcinkiem Izbica – Zamość Sitaniec, na etapie realizacji są jeszcze trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego: Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne. W sumie jest to ok. 55 km. Wykonawcy złożyli w ubiegłym roku do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedury te są w toku, a w ich ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu tych procedur i wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
- W trakcie przetargu są odcinki Piaski – Łopiennik (16,7 km) oraz Krasnystaw – Izbica (18,8 km). – Oba mają już wyłonionych wykonawców. Po zakończeniu procedur kontrolnych a także przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umów przez wykonawców, będziemy mogli podpisać umowy – dodaje rzecznik.
Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych. Chodzi o 9-kilometrowy fragment Łopiennik – Krasnystaw oraz 12-kilometrowyZamość Sitaniec – Zamość Wschód. Oba odcinki uzyskały decyzje środowiskowe. – Przetargi na realizację tych zadań planujemy ogłosić w przyszłym roku – dodaje Łukasz Minkiewicz.
Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Obecnie trwa ocena złożonych ofert.
Z Warszawy do granicy z Ukrainą
S17 Piaski – Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie łączyć się na węźle Piaski Wschód z drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk. Na obwodnicy Lublina połączy się także z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).