We wtorek doszło do awarii punktu testowego drive-thru w Białej Podlaskiej. – Ludzie czekali po kilka godzin. A w końcu odesłano ich z kwitkiem – skarży się nasza czytelniczka. W środę przed południem usterkę udało się naprawić.
O problemach technicznych elektronicznej platformy ochrony zdrowia, która obsługuje mobilny punkt pobrań poinformowała we wtorek po południu dyrekcja szpitala. To przy placówce działa punkt testowy w kierunku Covid-19.
– Nad awarią pracuje operator systemu. Nie potrafimy przewidzieć, ile to potrwa. Mamy nadzieję, że operator systemu sprawnie i szybko dokona naprawy. Niestety nie mamy na to wpływu – mówiła we wtorek Magdalena Us, rzecznik Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego.
Okazuje się jednak, że pacjenci w tym czasie czekali od samego rana w kolejce. – Mój teść czekał od godz. 8 do 13. O godz. 9 żołnierze, którzy pobierają wymaz, powiedzieli, że jest problem z systemem, ale że może w południu wznowią – relacjonuje pani Agnieszka.
Jednak dopiero po kilku godzinach ludzie usłyszeli, że testy jednak nie ruszą. – A kolejka wtedy była już długa – zaznacza nasza czytelniczka. W środę przed południem awarię udało się naprawić.
Od kilku dni, punkt pobrań pracuje już w godzinach od 8 do 18, a więc czas pracy został wydłużony o 5 godzin. W tej sprawie interweniował m.in. poseł i lekarz Riad Haidar (Koalicja Obywatelska). Postulował on utworzenie dodatkowego drive–thru, m.in. z uwagi na długie kolejki, które tarasowały ulicę. – Nie mamy informacji o powstaniu kolejnych punktów. Obecnie dzięki zmianie organizacji i wydłużeniu czasu pracy kolejka do pobrania wymazu skróciła się – zapewnia Magdalena Us.
Urząd Marszałkowski w Lublinie, któremu podlega szpital tłumaczy, że decyzję o uruchomieniu nowych punktów pobrań może podjąć dyrektor lubelskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w porozumieniu z Wojewodą Lubelskim.
– Na bieżąco monitorujemy sytuację dotyczącą funkcjonowania tego punktu. W przypadku wystąpienia problemów będziemy reagować – zaznacza z kolei Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału NFZ. Dodaje też, że wymaz pobierany jest w dniu zgłoszenia.
Z kolei, zdaniem wojewody lubelskiego problemy mogą wynikać z organizacji pracy takich mobilnych punktów. – Jeżeli jedna osoba pobiera wymaz i wprowadza dane do systemu, a one muszą być wprowadzane bezpośrednio po pobraniu wymazu, to rzeczywiście przepustowość takiego drive–thru jest niewielka – zauważa wojewoda Lech Sprawka. – Idealnie jest, jeżeli jedna osoba pobiera wymaz, a dwie osoby dokonują wpisu do bazy – sugeruje wojewoda.
Pacjenci z Białej Podlaskiej informację o wyniku testu mogą uzyskać na stronie www.pacjent.gov.pl lub pod nr tel. 83 41 47 178.