Szpecące banery, poszarpane reklamy. Taki widok w Białej Podlaskiej to codzienność – tak uważają radni Białej Samorządowej i chcą to zmienić. Jak? Namawiają prezydenta do zapoczątkowania prac nad uchwałą krajobrazową
Radni złożyli taki wniosek do prezydenta na ostatniej sesji. – To wynika z sygnałów od mieszkańców, którzy zwracają nam uwagę na bałagan wizerunkowy i estetyczny w mieście – tłumaczy Bogusław Broniewicz (Biała Samorządowa), przewodniczący rady miasta. Biała Samorządowa zrobiła nawet kolaż zdjęć tych brudnych, poszarpanych banerów, które wiszą na słupach, albo na wielkich tablicach w mieście. – Same pieniądze wydane na rewitalizację parku Radziwiłłowskiego nie załatwią nam tematu estetyki. Tu chodzi też o czystość ulic i chodników. Taka uchwała mogłaby uporządkować pewne elementy w tym zakresie – uważa Broniewicz.
Samorządy mogą przyjmować uchwały krajobrazowe na mocy ustawy z 2015 roku. Przepisy dają m.in. możliwość zakazania banerów reklamowych na budynkach. – Nie mówimy, aby od razu całe miasto objąć regulacjami, ale możemy pilotażowo zacząć od centrum miasta. Zobaczyć, czy to się sprawdza. I ewentualnie rozszerzyć – zaznacza przewodniczący rady.
Biała Samorządowa w ramach akcji „Zasługujemy na piękne miasto” już kilka razy sadziła na miejskich trawnikach m.in. krokusy, a innym razem inicjowała społeczne sprzątanie jednego z osiedli. – Zgłaszaliśmy propozycję do tegorocznego budżetu odnośnie zakupu koszy na śmieci, bo ich brakuje. Mieszkańcy nie mają gdzie wyrzucać, więc wsadzają do kieszeni albo śmiecą na ulicach – uważa Broniewicz. Poprawka klubu nie została uwzględniona w budżecie.
Władze miasta pochwalają inicjatywę. – Kwestia uporządkowania reklam i ogólnej estetyki w przestrzeni publicznej jest właściwym kierunkiem. Wiąże się jednak z istotnymi ograniczeniami i kosztami nakładanymi na mieszkańców – zwraca uwagę prezydent Michał Litwiniuk (PO). – Takie decyzje nie mogą być pochopne, dlatego w tej sprawie planuję konsultacje z przedstawicielami środowisk gospodarczych – zapowiada prezydenta.
Ustawa krajobrazowa daje możliwość wprowadzenia regulaminu, nie tylko odnośnie reklam, ale również obiektów małej architektury i ogrodzeń. Z uchwałą wiążą się też opłaty reklamowe. Ciechanów jako pierwsze miasto przyjął uchwałę porządkującą reklamy i wprowadził opłatę reklamową. Ciechanowska uchwała określa m.in. warunki oraz wyznacza miejsca, w których reklamy mogą się pojawiać. Zabrania na przykład ich instalowania na zabytkach, w strefie do 20 metrów od pomników przyrody, na terenach cmentarzy i ich ogrodzeniach, a także wzdłuż ulic w taki sposób, który zakłóca odczytanie znaków drogowych lub ogranicza widoczność kamer monitoringu miejskiego.