Czy na ulicy Koncertowej potrzebne są progi zwalniające? Tak uważa mieszkaniec Białej Podlaskiej, którego kot został tu potrącony. Władze miasta tłumaczą, że obecnie odchodzi się od takich rozwiązań.
Ulica Koncertowa w 2019 roku zyskała nową nawierzchnię. A na skrzyżowaniu z ulicą Witoroską powstało rondo. Wszystko kosztowało 8,3 mln zł. Z tego 4,4 mln zł miasto pozyskało z Funduszu Dróg Samorządowych.
Jeden z mieszkańców uważa jednak, że potrzebne są tam progi zwalniające. Powód? – Kierowcy poruszają się tą ulicą bardzo szybko i nieostrożnie. Wskutek tego, potrącony został mój kot. A kot moich sąsiadów został przejechany – tłumaczy bialczanin. Jego zdaniem, nie tylko zwierzęta mogą ucierpieć, ale przede wszystkim ludzie. – Mogą zostać potrąceni przez nieuważnego kierowcę – ostrzega mieszkaniec Białej Podlaskiej. Przy ulicy Koncertowej są jednak chodniki.
Urzędnicy nie są do końca przekonani do montowania progów zwalniających. – Zgodnie z najnowszymi zaleceniami, powinno się odchodzić od takich rozwiązań. Progi powodują bowiem zwiększenie hałasu i drgań w okolicy – odpowiada Maciej Buczyński, zastępca prezydenta. Okazuje się, że hamujące przed progami samochody emitują duże ilości spalin. – Urządzenia wymuszają konieczność zwalniania pojazdów uprzywilejowanych, a także negatywnie oddziaływają na konstrukcję jezdni oraz utrudniają sprzątanie i jej zimowe utrzymanie – zwraca uwagę Buczyński. Urzędnicy przypominają też, że progi stosuje się jedynie w wyjątkowych przypadkach, na drogach klasy zbiorczej.
Ale jest inne rozwiązanie. – Podczas opracowywania dokumentacji projektowej na nową drogę łączącą ul. Warszawską i ul. Koncertową wraz z mostem na rzece Krznie, zalecimy projektantom uwzględnienie dodatkowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego – zapowiada zastępca prezydenta. Mowa o radarach z wyświetlaczem prędkości. – Według opinii fachowców, to urządzenie skutecznie zmniejsza prędkość pojazdów i poprawia bezpieczeństwo na drogach – przekonuje Maciej Buczyński.
Tymczasem, kilka tygodni temu w Sopocie pojawiły się pierwsze progi zwalniające na ścieżce rowerowej. Dokładnie dwa progi zamontowano na trasie wzdłuż pasa nadmorskiego. Ze ścieżki korzystają nie tylko rowerzyści, ale również rolkarze czy użytkownicy hulajnóg. O montaż progów wnioskowali mieszkańcy, ponieważ często dochodziło w tym miejscu do niebezpiecznych sytuacji z udziałem dzieci.