Zwiększą się możliwości przeładunku towarów na przygranicznej stacji Terespol. Wszystko dzięki nowej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych
Powstanie tu 10 szerokich torów o prześwicie 1520 mm. Będę one mogły obsługiwać ciężkie pociągi o długości 1050 metrów i nacisku 25 t/oś. To inwestycja potrzebna w kontekście rozwoju przewozów na Jedwabnym Szlaku. Poza tym jeden z torów zostanie przeznaczony dla uszkodzonych wagonów z materiałami niebezpiecznymi.
Umowę na dokumentację projektową tej inwestycji podpisano w czwartekna terespolskim dworcu.
– Zapotrzebowanie na transport kolejowy rośnie, nie tylko ze względu na to, że spodziewamy się wzrostu towarów na Jedwabnym Szlaku. Przygotowujemy się też do przejmowania towary z innych gałęzi transportu, m.in. z dróg – tłumaczy Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK .
Kolejowa spółka zapowiada, że nowe tory nie tylko pozwolą na przyjęcie większej liczby pociągów towarowych, ale także ułatwią kontrolę celno-graniczną w Terespolu.
– Modernizacja stacji w Terespolu i trasy z Siedlec do Terespola wpłynie na lepszą dostępność i potencjał przeładunkowy stacji. Zwiększą się możliwości przesyłania towarów przez wschodnią granicę na szlaku tranzytowym z Moskwy do Berlina – podkreśla jeszcze Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, który uczestniczył w podpisaniu umowy. – Chcemy być przygotowani na większy potok ładunków, a jednocześnie konkurować z transportem drogowym – zaznacza wiceminister.
Dodaje też, że strona rządowa prowadzi na ten temat rozmowy z Białorusią. W planach jest m.in. budowa kolejnego mostu na Bugu.
Dokumentację przygotowuje za 2,6 mln zł spółka Schüßler–Plan Inżynierzy. Ma być gotowa do 2022 roku. A w kolejnych latach, do 2024 roku, planowana jest budowa nowych torów.
Przypomnijmy, że wciąż trwają prace modernizacyjne linii kolejowej z Siedlec do Terespola. Dzięki temu możliwy będzie szybszy przejazd pociągów: osobowe będą mogły pojechać z prędkością 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Cała inwestycja warta jest ponad pół miliarda złotych. W ramach tego projektu w Białej Podlaskiej przy ulicy Lubelskiej powstaje m.in. tunel pod przejazdem kolejowym. Jego budowę w całości finansuje kolejowa spółka.
Wąskie gardło
Przez stację Terespol prowadzi normalnotorowa linia nr 2 (magistrala E 20) oraz szerokotorowe linie nr 60 i 446, które docierają do położonego pod Terespolem terminalu Małaszewicze. To tzw. wąskie gardło na Jedwabnym Szlaku, które chce przebudować PKP Cargo.