Drogowcy podpisali umowy na budowę kolejnych części trasy ekspresowej numer 19. Tym razem chodzi o odcinki od Radzynia Podlaskiego do Lubartowa.
Co do S19 na północ od Lublina to sytuacja przedstawia się tak:
- Jest już podpisana umowa na zaprojektowanie i wybudowanie trasy od granicy województwa lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego. To ok. 13,7 km.
- Tak samo jest w przypadku części (ponad 22 km) Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski.
- Na takim samym etapie jest budowa obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (7,8 km).
- Co do części Lubartów – Lublin (23 km), to przedłużają się prace projektowe i roboty budowlane zaplanowane na ten rok nie rozpoczną się zgodnie z harmonogramem.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie wydłużyła powyższą wyliczankę o dwie kolejne części. Oznacza to, że cała S19 na północ od Lublina jest „w realizacji”.
W czwartek podpisano umowy na zaprojektowanie i wybudowanie trasy od Radzynia Podlaskiego do Kocka (ok. 18,1 km) i od Kocka do Lubartowa (ok. 15,8 km).
– Wartość pierwszej z nich to ok. 626,5 mln. Umowa na budowę drugiego opiewa na ok. 390 mln zł. Łącznie wartość sześciu kontraktów, o długości w sumie ok. 100 km, to ok. 2,81 mld zł – wylicza GDDKiA.
Dodaje, że każdy z wykonawców musi zaprojektować nową trasę, uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) a następnie wybudować drogę i na koniec otrzymać pozwoleń na jej użytkowanie. – Planujemy, że kierowcy będą mogli skorzystać z całej drogi w 2026 roku – podają drogowcy.
Radzyń Podlaski - Kock
Odcinek o długości ponad 18 km zrealizuje firma Polaqua. Dwujezdniowa trasa ekspresowa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19. Zostanie wybudowane m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego. Zaprojektowano także dwa węzły drogowe: Radzyń Podlaski Południe na skrzyżowaniu z DK63 oraz Borki na skrzyżowaniu z droga powiatową.
– Planowane są też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Sitno oraz MOP Paszki), dwa mosty oraz siedem wiaduktów, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne – uzupełnia GDDKiA.
Kock - Lubartów
To odcinek między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ. Trasę zaprojektuje i wybuduje konsorcjum firm Rubau Polska i Poltores. Trasa będzie przebiegać w około ok. 70 proc. nowym śladem, głównie przez tereny rolne.
– Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem DK19. Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej DK19. Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska – wylicza inwestor.