Już tylko godziny dzielą nas od podpisania porozumienia pomiędzy Chełmem a Budimexem w sprawie przebudowy drogi krajowej 12 w granicach miasta. O tym, ile Chełm będzie musiał dołożyć do inwestycji dowiemy się na specjalnie zwołanej sesji Rady Miasta
- Miasto Chełm i Budimex osiągnęły porozumienie w zakresie punktów spornych, dotyczących realizacji inwestycji. Korzystając z moich uprawnień wystąpiłem z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta, celem zaakceptowania przez radnych poczynionych uzgodnień - poinformował prezydent Jakub Banaszek. - Sesja odbędzie się w najbliższą środę. Po sesji Urząd Miasta Chełm poczyni następne działania, zgodnie z procedur ą, która ma doprowadzić do rozpoczęcia planowanej inwestycji.
Spór
To dobra wiadomość, bo mija właśnie 2,5 roku od kontraktu z firmą Budimex, a kierowcy dalej jeżdżą po dziurawych ulicach. Przypomnijmy, że po podpisaniu umowy z Budimexem miasto zmieniło projekt, po tym jak ministerstwo infrastruktury uznało, że standard trasy musi zostać podniesiony. Sprawiło to, że inwestycja znacznie podrożała.
Firma zażądała więcej pieniędzy. Chodziło o dodatkowe koszty w wysokości 12 mln zł, których Chełm nie chciał wyłożyć. W efekcie, o czym już pisaliśmy, Budimex odstąpił od zawartej z miastem umowy, choć wcześniej wszedł na plac budowy. Chełm zwrócił się do Prokuratorii Generalnej RP o mediację.
Rozmowy toczyły się do 2 grudnia, kiedy to strony umówiły się na ostateczne spotkanie. - W kwestii wzajemnych roszczeń finansowych strony doszły do porozumienia, kwestią sporną pozostaje jednak sprawa wydłużenia terminu realizacji. Wykonawca wniósł o wydłużenie terminu realizacji inwestycji o 12 miesięcy - tłumaczy Ewa Budzyńska-Sawa, dyrektor Departamentu Inwestycji i Rozwoju Urzędu Miasta.
Kluczowy jest czas
Finisz robót planowano na koniec 2020 roku. Chełmski projekt będzie wtedy dofinansowany z unijnych funduszy w ramach konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dlatego wszelkie zmiany dotyczące kontraktu wymagają uzgodnień z tą instytucją, a Chełm na remont odcinka „dwunastki” otrzyma 170 mln zł unijnego wsparcia. Jak się dowiedzieliśmy, miasto może się zgodzić na wydłużenie czasy realizacji maksymalnie o 7-8 miesięcy.
14 czerwca 2017 roku w Chełmie Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimexu, podpisał umowę z Zarządem Dróg Miejskich na przebudowę drogi krajowej nr 12. Kontrakt jest realizowany w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
Roboty obejmą kompleksową przebudowę ulic Rejowieckiej, Al. Przyjaźni, Rampy Brzeskiej i Wschodniej. Program inwestycji uwzględnia również przebudowę mostu na rzece Uherka, przebudowę wiaduktu nad dawną bocznicą kolejową w ciągu al. Przyjaźni, budowę nowego wiaduktu nad torami kolejowymi oraz budowę przystanków autobusowych, ekranów akustycznych i ponad 8 km ścieżek rowerowych. Finisz robót planowano na koniec 2020 roku.