14 czerwca miną dwa lata od podpisania kontraktu z firmą Budimex na przebudowę odcinka drogi krajowej numer 12 biegnącej przez Chełm. Kierowcy dalej jeżdżą po dziurawych ulicach, a Budimex chce więcej pieniędzy za zakontraktowane prace
14 czerwca 2017 roku w Chełmie Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimexu, podpisał umowę z Zarządem Dróg Miejskich na przebudowę drogi krajowej nr 12. Kontrakt jest realizowany w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Realizacja projektu obejmuje przebudowę drogi krajowej nr 12 w granicach miasta Chełm o długości ok. 8,2 km wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury towarzyszącej.
Początek oraz koniec przebudowywanego odcinka drogi znajduje się na połączeniach odcinka miejskiego drogi w granicach administracyjnych miasta Chełm z odcinkami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 96,33 mln zł netto, czyli blisko 120 milionów brutto
Już w kwietniu maszyny miały wjechać na budowę. Niestety nic się nie dzieje, bo Budimex zażądał większych pieniędzy. – Rzecz idzie o 20,25 milionów złotych. Budimex powołuje się na wzrost płacy zasadniczej i wyższe ceny materiałów – mówi Daniel Domoradzki, dyrektor gabinetu prezydenta Chełma.
W tej chwili pracują zespoły negocjatorów i prawników analizujące żądania Budimexu. – W tej chwili trwa analiza, wciąż prowadzimy rozmowy z Budimexem. Gdy osiągniemy porozumienie, poinformujemy o tym niezwłocznie opinię publiczną - dodaje Daniel Domoradzki.
Inwestycja jest realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, a to oznacza, że ku finiszowi zbliża się część projektowa. – Jeśli dojdziemy do porozumienia, to Budimex mógłby wejść na plac budowy w czerwcu – dodaje Domoradzki.
Przypomnijmy, że roboty obejmą kompleksową przebudowę ulic Rejowieckiej, Al. Przyjaźni, Rampy Brzeskiej i Wschodniej. Program inwestycji uwzględnia również przebudowę mostu na rzece Uherka, przebudowę wiaduktu nad dawną bocznicą kolejową w ciągu al. Przyjaźni, budowę nowego wiaduktu nad torami kolejowymi oraz budowę przystanków autobusowych, ekranów akustycznych i ponad 8 km ścieżek rowerowych. Finisz robót planowano na koniec 2020 roku.
Chełmski projekt będzie dofinansowany z unijnych funduszy w ramach konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dlatego wszelkie zmiany dotyczące kontraktu wymagaj uzgodnień z tą instytucją. Chełm na remont swojego odcinka „dwunastki” otrzyma 170 mln zł unijnego wsparcia.