To właśnie matematyka sprawiła największy problem tegorocznym maturzystom. W niektórych chełmskich szkołach wszyscy, których czeka poprawkowy egzamin, będą musieli zmierzyć się właśnie z tym przedmiotem.
Najwięcej, bo ok. 5 tys. maturzystów, poległo na matematyce. – Po zeszłorocznym egzaminie z matematyki pojawiały się informacje, że był zbyt prosty (a i tak nie zdało go 4 tys. uczniów z woj. lubelskiego – red.) – zauważa Renata Janicka z OKE w Krakowie, która organizuje egzaminy w naszym regionie. – Być może takie postrzeganie spowodowało, że maturzyści nie przyłożyli się do tegorocznego testu z matematyki. Niektórzy z tych, którzy nie zdali, nawet nie próbowali rozwiązywać zadań otwartych z tego przedmiotu.
Wyniki z Chełma to potwierdzają. W I Liceum Ogólnokształcącym 15 osób czeka poprawka z jednego przedmiotu, w tym aż 14 z matematyki. Dołączy do nich jeszcze jeden maturzysta, który nie zdał jednocześnie z matematyki i języka rosyjskiego. W II Liceum Ogólnokształcącym świadectwa maturalnego nie dostało pięciu absolwentów. Wszystkie te osoby oblały matematykę. – W sierpniu będą podchodzić do egzaminu poprawkowego – mówi Grażyna Mojsym, dyrektor szkoły.
– Najtrudniejsza była matematyka i z tego przedmiotu będzie najwięcej poprawek. Uczniowie już wychodząc z sali mówili, że mieli trudności – potwierdza Elżbieta Komar, wicedyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Chełmie.
Nawet ci, którzy egzamin zdali, narzekają na ten przedmiot.
– Angielski i polski poszedł mi bardzo dobrze. Niestety, matematyka była trudna, nie tylko moim zdaniem, ale według większości uczniów. Zadania były skomplikowane, a było na nie za mało czasu – mówi Urszula, absolwentka Zespołu Szkół Budowlanych w Chełmie.
Niektórzy pedagodzy twierdzą, że słabe wyniki z matematyki to wynik zaległości z młodszych klas. Na ich nadrabianie w liceum nie ma już czasu. – Trzeba to rozpatrywać w kontekście egzaminu gimnazjalnego – mówi Dariusz Kostecki, dyrektor I LO w Chełmie. – Ja nie mam środków na prowadzenie dodatkowych zajęć z matematyki i mogę liczyć tylko na dobrą wolę nauczycieli. Taka wola jest i prowadzą koła z przedmiotów.
– Ogólnie wyniki z przedmiotów ścisłych są w tym roku gorsze niż w poprzednim roku – dodaje Babisz. – Ale, co ciekawe, matematyka była w tym roku najchętniej wybieranym przedmiotem dodatkowym (obowiązkowa jest tylko część podstawowa). A jeżeli więcej maturzystów zdaje przedmioty ścisłe, to znaczy, że więcej osób wybierze studia techniczne.
Wczoraj maturzyści mogli odbierać w szkołach świadectwa dojrzałości i ich odpisy. Na uczelnie trzeba je będzie dostarczyć dopiero po ogłoszeniu list osób przyjętych na studia. Na większości uczelni maturzyści mogą się zgłaszać na wybrane kierunki za pomocą specjalnych internetowych systemów rekrutacyjnych. Wyniki rekrutacji poznają w połowie lipca.
Wyniki matur w Chełmie:
I Liceum Ogólnokształcące – 92,66% (zdały 202 osoby na 218)
II Liceum Ogólnokształcące – 98,49% (zdało 327 osób na 332)
III Liceum Ogólnokształcące – 79,37% (zdało 150 osób na 189)
IV Liceum Ogólnokształcące – 93,07% (zdało 188 osób na 202)
Liceum Ogólnokształcące nr VI – 69,81% (zdało 37 osób na 53)
Technikum nr 1 – 48,8% (zdało 21 osób na 43)
Technikum nr 2 – 65,01% (zdało 86 osób na 132)
Technikum nr 3 – 78,69% (zdało 48 osób na 61)
Technikum nr 4 – 41,98% (zdały 34 osoby na 81)
Technikum nr 5 – 25,71% (zdało 9 osób na 35)