Z wielką pompą podpisano umowę na opracowanie koncepcji obwodnicy Chełma. Do Stołpia przyjechała wicemarszałek Sejmu Beata Mazurek i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury
– Na tę obwodnicę mieszkańcy Chełma czekali kilkanaście lat. Nie obiecujemy, że zbudujemy, jak to czyniła przed wyborami koalicja PO-PSL. My to realizujemy – mówiła w piątek Beata Mazurek na konferencji prasowej z okazji podpisania umowy na realizację koncepcji programowej nowej drogi.
Zapytaliśmy panią wiceminister dlaczego na uroczystości podpisania umowy nie ma Agaty Fisz, prezydenta Chełma. – A co Fiszowa zrobiła dla budowy obwodnicy Chełma? – odpowiedziała pytaniem Beata Mazurek.
– Od wielu lat czyniliśmy starania o to by budowę obwodnicy północnej uwzględnić w planach inwestycyjnych budżetu państwa – zapewnia tymczasem Agata Fisz. – Z mojej inicjatywy Rada Miasta zwracała się w tej sprawie do ówczesnego Prezesa Rady Ministrów, a w urzędzie odbywały się spotkania z parlamentarzystami. Ponadto miasto aktywnie uczestniczyło w ustalaniu przebiegu trasy i wraz z GDDKiA przeprowadzało konsultacje społeczne w tej sprawie.
– To rząd PiS wprowadził budowę obwodnicy Chełma do Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Opracowanie koncepcji programowej jest pierwszym krokiem w realizacji budowy tej drogi. Mamy na nią już zagwarantowane ponad 700 mln zł – zapewnia.
Niezależnie od tego czyja to zasługa, budowa 17-kilometrowej obwodnicy Chełma formalnie ruszyła. – Jej przebieg jest już ustalony decyzją środowiskową i nie podlega zmianie. Dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu rozpocznie się w Tytusinie, na przecięciu z obecną DK12 i od północy ominie miasto. Powstaną jeszcze trzy węzły: Chełm Północ, Chełm Okszów i Chełm Wschód na wysokości cementowni gdzie obwodnica wepnie się do obecnego przebiegu DK12 – tłumaczy Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
Mimo że klamka zapadła, przebieg trasy wciąż budzi emocje. – Puścili drogę po najlepszych ziemiach w regionie. Po mojej 10-hektarowej działce, gdzie ziemia jest 1 i 2 klasy, autostrada pójdzie w poprzek. Nie mam nic przeciwko budowie, ale mogli wybrać wariant biegnący po gorszych gruntach, po drugiej stronie Stołpia, gdzie są grunty 4 i 5 klasy – mówił Józef Wójcik, rolnik ze Stołpia.
Ten drugi wariant – jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA – wiązałby się z wyburzeniem większej liczby domów jednorodzinhych.
Co z pozostałą częścią S12? – Ten 75-kilometrowy odcinek drogi od Piask do Dorohuska, jest obecnie na pierwszym miejscu listy rezerwowej. Środki na jego budowę, czyli 2,5-3 miliardy złotych, mają pochodzić z oszczędności – mówi minister Adamczyk.
Koncepcję programową budowy obwodnicy Chełma opracują projektanci z Mosty Katowice. Czas realizacji to 23 miesiące, a koszt ok. 3,1 mln zł. Efekty ich pracy posłużą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”. Droga ma być gotowa w 2024 lub 2025 r.