Na tę drogę mieszkańcy i kierowcy z Chełma czekają od lat. Dziś przez miasto jedzie cały ruch tranzytowy, który jest szacowany na 1500 do 2000 ciężarówek na dobę. O obwodnicy mówi się od kilkunastu lat. Nadzieje daje przetarg na opracowanie koncepcji programowej. Wygrała go firma Mosty Katowice
Koncepcja programowa to pierwszy krok do budowy obwodnicy Chełma o długości ok. 17 km.
- Przypomnijmy, że przebieg tej trasy jest już ustalony decyzją środowiskową i nie podlega zmianie. Mogą pojawić się nowe rozwiązania dotyczące obsługi ruchu lokalnego – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiej GDDKiA.
Firma Mosty Katowice, po podpisaniu umowy będzie miała 23 miesiące na opracowanie: analiz, prognozy ruchu, dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej dla celów projektowania dróg, a także dokumentacji geologiczno–inżynierskiej, hydrogeologicznej, geotechnicznej i hydrologiczno-hydraulicznej.
– Będzie to podstawą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie projektuj i buduj – dodaje Nalewajko.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że obwodnica Chełma udostępniona zostanie kierowcom w 2024 roku. Za 6 lat ominiemy dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu. Drogowcy prawdopodobnie zostawią rezerwę pod trzeci pas ruchu.
To pierwsze rozstrzygnięcie w przetargu na opracowanie koncepcji programowej dla całego, blisko 75-kilometrowego, odcinka S12 od węzła Piaski Wschód do granicy z Ukrainą. Poza obwodnicą Chełma zadanie jest podzielone na trzy części. Pierwsza z nich obejmuje fragmenty od końca obwodnicy Piask do Dorohuczy, wraz z węzłem, o długości ok. 12,93 km. Kolejna biegnie od węzła Dorohucza do węzła „Chełm Zachód” i ma długość ok. 21,67 km. Potem S12 wpadnie na obwodnicę Chełma, czyli drogi od węzła „Chełm Zachód” do węzła „Chełm Wschód” o długości 17 km. Ostatnie zadanie to odcinek od węzła „Chełm Wschód” do Dorohuska o długości 22,96 km.
Remont na dwa lata
W październiku zaczną się dwuletnie prace remontowe na tranzytowych ulicach w Chełmie. Drogowcy jednocześnie pojawią się w trzech miejscach: na Rejowieckiej od wjazdu z Lublina, na moście nad Uherką oraz na Rampie Brzeska, na odcinku od Okszowskiej do Wschodniej. Remont potrwa aż do lipca 2020 roku.