Po objęciu prezydentury Jakub Banaszek wielokrotnie był pytany, czy w mieście powstanie Galeria Chełm, a jeśli tak, to kiedy. W końcu po kolejnym spotkaniu z inwestorami, napisał na Facebooku: "21 marca ruszamy!"
Właśnie na ten dzień wykonawca inwestycji, czyli warszawska firma Acteeum Central Europe zaplanowała uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego. Już po tym wydarzeniu, ale jeszcze w tym samym miesiącu, planowane jest spotkanie dla przedsiębiorców, którzy byliby zainteresowani współpracą na zasadach „franczyzy”.
Najpierw Galeria Chełmska, a obecnie już Galeria Chełm to handlowa inwestycja, o której w mieście mówi się od 2010 r. Inicjatorem była chełmska spółka Wilk, po czym już inwestorem związana z nią spółka Galeria Chełmska. Wydawało się, że wszystko pójdzie jak z płatka. Tym bardziej, że spółka miała już pozwolenie na budowę i wyłonionego wykonawcę prac budowlanych. Ostatecznie ambitnego biznesplanu nie udało się dopiąć i na długie lata obiecana galeria pozostała jedynie na papierze. Przypieczętowaniem tej sytuacji było wystawienie działki należącej do spółki Galeria Chełmska na sprzedaż.
– To był długi i skomplikowany proces – powiedział nam już w maju 2017 r. Artur Dziewa, prezes Galerii Chełmskiej. – Po dwóch falstartach odstąpiliśmy od tej inwestycji. Tę decyzję wymusiła na nas sytuacja rynkowa. Wierzę, że firma kupująca od nas działkę, na której miał stanąć nasz obiekt, ma więcej pieniędzy i doświadczenia w budowie dużych obiektów handlowych.
Działkę o powierzchni 5,5 ha u zbiegu ulic Rejowieckiej i Lubelskiej ostatecznie zakupiła firma Acteum Group. Teraz sama budowa galerii to wspólna inwestycja w formule joint-venture z belgijskim deweloperem, jakim jest firma Equilis.
Nowa galeria handlowa ma mieć 17,5 tys. mkw. powierzchni sprzedaży, która pomieści ponad 50 salonów handlowo-usługowych. Wśród nich spożywczy, budowlany, RTV i AGD oraz salony modowe i obuwnicze. Wśród najemców, z którymi Acteum Group podpisało już umowy są tak znane marki jak Lidl, CCC, SMYK, Rossmann, RTV Euro AGD czy Martes Sport. Poziom komercjalizacji obiektu już dawno przekroczył 75 proc.
Poza sklepami w nowej galerii mają się znaleźć także lokale gastronomiczne oraz biura podróży. Projektant uwzględnił także parking na 550 miejsc. Sam inwestor przygotowując chełmski projekt doliczył się, że w promieniu 15 minut dojazdu do galerii będzie miał 79,9 tys. potencjalnych klientów, w promieniu 30 minut – 135,9 tys., a w promieniu 45 min. – 292,9 tys. Do tego należy doliczyć ruch przygraniczny z Ukrainą i Białorusią.