Seanse odbywają się o godz. 19.00 we wtorki, środy oraz czwartki. Wstęp: 8/10 zł;
Galeria Labirynt, ul. ks. J. Popiełuszki 5, Lublin
Buena Vista Social Club, reż. Wim Wenders
Seans: 1.04 / środa / godz. 19
występują: Luis Barzaga, Joachim Cooder, Ry Cooder, Ibrahim Ferrer, Rubén González
dokument / Francja, Kuba, Niemcy, Wielka Brytania, USA / 1999 / 101’
To mistrzowsko sfilmowana oda Wendersa poświęcona magii kubańskiego ducha. Oglądając i słuchając najlepszych muzyków Kuby podróżujemy pełnymi egzotyki ulicami starej Hawany.
Film jest dokumentalnym zapisem próby zrekonstruowania dawno już zapomnianej (nawet w Hawanie) grupy kubańskich muzyków, niegdyś na co dzień grających w tytułowym lokalu. Towarzyszymy więc głównym bohaterom od ich pierwszego spotkania po latach aż do finalnego koncertu w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Ciągłe wizyty w mieszkaniach bohaterów czy na próbach w pobliskich lokalach wypełnione są oczywiście muzyką. Muzyką, która odgrywa tutaj niebagatelną rolę: oprócz zwykłej rozrywki jest pasją, miłością, esencją życia.
Viviane chce się rozwieść, reż. Ronit Elkabetz, Shlomi Elkabetz
Seans: 2.04 / czwartek / godz. 19.00
występują: Simon Abkarian, Gabi Amrani, Dalia Beger
dramat / Izrael, Francja, Niemcy / 2014 / 115’
Pokazywany na festiwalu w Cannes, izraelski kandydat do Oscara 2015 - „Viviane chce się rozwieść” - to przejmująca opowieść o walce kobiety o własną godność i niezależność we współczesnym Izraelu. Viviane Amsalem próbuje uzyskać rozwód przed sądem rabinicznym, jedynym w jej ojczyźnie prawnym organem właściwym dla takich spraw. Film jest głosem na rzecz praw kobiet w Izraelu do samostanowienia i niezależności. Ta pełna emocji historia naświetla problem, o którym milczą media, zajęte doniesieniami wojennymi ze strefy konfliktu izraelsko-palestyńskiego.
Rzymska aureola, reż. Gianfranco Rosi
Seans: 7.04 / wtorek / godz. 19.00
dokument / Francja, Włochy / 2013 / 93’
Gianfranco Rosi wraca w rodzinne strony by opowiedzieć o krętej drodze na skraju rzymskiej metropolii. Po dwóch latach, jakie reżyser spędził w minivanie, powstała „Rzymska aureola” – dokument, który poszerza horyzonty i zachęca do zatrzymania się w miejscu, którego większość z nas nawet by nie zauważyła. Co można zobaczyć, gdy na chwilę zatrzymamy się w okolicach 68-kilometrowej obwodnicy Rzymu? W dzień sznurki samochodów, w nocy nieco abstrakcyjne taśmy zlewających się ze sobą, kolorowych świateł. Rosi dostrzega tu jednak coś więcej i pokazuje nam życie w cieniu bezosobowych, betonowo-asfaltowych konstrukcji. Pod spodem toczy się pełne kolorów, arcyciekawe życie. Dzięki niemu poznajemy pełnokrwistych bohaterów, którzy nie dają o sobie zapomnieć na długo po seansie. Z dala od miasta, jakie znamy z wakacyjnych pocztówek, rozgrywają się małe radości i dramaty.
Biały Bóg, reż. Kornél Mundruczó
Seans: 8.04 / środa / godz. 19.00
występują: Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth, Lili Monori, Luke, Body
dramat / Węgry, Niemcy, Szwecja / 2014 / 119’
Na Węgrzech wprowadzono właśnie prawo, które nakłada poważne ograniczenia na wszystkich właścicieli psów-mieszańców. Ludzie zaczynają wrogo spoglądać na te zwierzęta. 13-letnia Lili zaciekle walczy o to, by zatrzymać swojego czworonoga, Hagena. Nie rozumie nieludzkich przepisów i oporu ojca, który w końcu porzuca psa na środku ruchliwej ulicy. Dziewczyna decyduje się wrócić po pupila, ale na miejscu już go nie ma. Hagen błąka się po Budapeszcie, na własnej skórze doświadczając, jak okrutni mogą być ludzie. Reżyser mówi, że jego film to połączenie melodramatu, kina przygodowego i filmu o zemście. To także niepokojąca metafora polityczna będąca komentarzem do tego, co obecnie dzieje się na Węgrzech i w całej Europie.
Rzeź, reż. Roman Polański
Seans: 9.04 / czwartek / godz. 19.00
występują: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John Reilly
komedia / Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska / 2012 / 79’
Film jest ekranizacją głośnej sztuki Yasminy Rezy wystawianej w Polsce jako "Bóg mordu". Dwa małżeństwa z Nowego Jorku spotykają się, by przedyskutować bójkę, do jakiej doszło między ich pociechami. Grzeczna początkowo rozmowa zamienia się bardzo szybko w siarczystą kłótnię. W jej trakcie bohaterowie zrzucają maski kulturalnych inteligentów i biznesmenów, by móc swobodnie wywlec na światło dzienne wzajemne pretensje. To nie tylko najzabawniejszy obraz w karierze reżysera, ale i koncert gry aktorskiej. Po seansie odbędzie się dyskusja pt. „Między mężczyzną a kobietą - czyli o stabilizującej ego funkcji związku u osobowości o strukturze neurotycznej” (cykl Psychodynamiczny Klub Filmowy).
Droga krzyżowa, reż. Dietrich Brüggemann
Seans: 14.04 / wtorek / godz. 19.00
występują: Lucie Aron, Anna Brüggemann, Michael Kamp
dramat / Niemcy / 2014 / 107’
Czternastoletnia Maria żyje w dwóch światach. W szkole interesuje ją to co typowe nastolatki, ale w domu jej rodzina funkcjonuje według zasad Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X i tradycyjnej interpretacji katolicyzmu. Ze wszystkiego co Maria myśli i robi ma zdawać relację Bogu. A ponieważ Bóg jest surowym pasterzem, dziewczyna żyje w ciągłym strachu, że popełni jakieś przewinienie. W domu władcza matka i wycofany ojciec, a poza nim – kłótnie z nauczycielami i lekarzami. Rozpaczliwie pragnąc wszystkich zadowolić, Maria tkwi w centrum konfliktu. Obraz otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszy scenariusz oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.
Locke, reż. Steven Knight
Seans: 15.04 / środa / godz. 19.00
występują: Tom Hardy, Ruth Wilson, Olivia Colman, Andrew Scott, Tom Holland, Bill Milner
dramat / USA, Wielka Brytania / 2014 / 85’
Od dawna oczekiwany film, brytyjskiego scenarzysty i reżysera, Stevena Knighta. Ivan Locke ma idealną rodzinę i świetną pracę. Krótki telefon zmusza go do podjęcia decyzji, która stawia wszystko na jednej szali. „Locke” to wyjątkowy film, do-słownie wciskający w fotel.
Przykuwa uwagę dramatyczną ludzką historią o tym, jak życie jednego człowieka bezpowrotnie się zmienia w ciągu nocy. W trakcie jazdy z Birmingham do Londynu, Ivan wykonuje kilka druzgocących telefonów do swojej żony Katriny i dwóch synów. Ivan musi też poradzić sobie z telefonami od Bethan, i z telefonami z pracy, w tym od swojego szefa Garetha, i od Donala, który ma zastąpić Ivana w najważniejszym wyzwaniu zawodowym.
Wydarzenie specjalne: Łukasz Ronduda - Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej (wykład)
16.04 / czwartek / godz. 19.00 / wstęp wolny
Czego w filmie szuka Oskar Dawicki, Anka i Wilhelm Sasnalowie czy Katarzyna Kozyra? Dlaczego Zbigniew Libera nakręcił pełnometrażowe dzieło, które pokazywane ma być w kinach, a nie tylko w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych? Kino-Sztuka to nowe zjawisko artystyczne, w ramach którego twórcy z pola sztuki współczesnej zmieniają się w reżyserów pełnometrażowego kina fabularnego. Kręcą narracyjne, operujące emocjami, aktorskie filmy, skierowane do kinowej, a nie tylko galeryjnej publiczności. Krótko mówiąc, Kino-Sztuka to zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej. Zjawisko to dopiero się tworzy, jednak już widać, że nie będzie ono miało spójnej estetyki. Jego siłą będzie różnorodność estetyk i strategii wobec nowego medium.
Wykład połączony z promocją książki „Kino-Sztuka”, red. Jakub Majmurek, Łukasz Ronduda, wyd. Krytyka Polityczna, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Podczas spotkania będą prezentowane fragmenty filmu „Performer” (reż. Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda).
Anton Corbijn. Na wylot, reż. Klaartje Quirijns
Seans: 21.04 / wtorek / godz. 19.00
zdjęcia: Martijn van Broekhuizen
biograficzny / Holandia, Niemcy, Wielka Brytania, Szwecja / 2012 / 90’
Anton Corbijn to ikona współczesnej fotografii, a także znany reżyser filmów i wideoklipów muzycznych. Artysta unika nowoczesnej, pełnej przepychu techniki, preferując surowy, zimny styl, utrzymany w czarno-białej kolorystyce. „Samotność to mój najwierniejszy przyjaciel” – mawia człowiek, który może pochwalić się współpracą z takimi gwiazdami jak: Björk, David Bowie czy Nick Cave. Film pokazuje Corbijna w akcji – jak po raz kolejny reżyseruje teledysk U2 lub George’a Clo-oney’a w filmie Amerykanin. Widzimy jednak jak wysoką cenę przyszło mu za to zapłacić.
Gloria, reż. Sebastián Lelio
Seans: 22.04 / środa / godz. 19.00
występują: Paulina Garcia, Sergio Hernández, Diego Fontecilla
dramat / Hiszpania, Chile / 2013 / 90’
Fenomenalnie przyjmowana na festiwalach filmowych. Z MFF w Berlinie wyjechała ze Srebrnym Niedźwiedziem dla Naj-lepszej Aktorki, Nagrodą Jury Ekumenicznego i Nagrodą Gildii Niemieckich Kin Arthousowych. Oficjalna chilijska kandydatka do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. Gloria to atrakcyjna kobieta w średnim wieku. Mieszka sama, z dziećmi widuje się rzadko, ale regularnie odwiedza dancingi. Spędza tam miło czas, choć zazwyczaj stroni od towarzystwa mężczyzn. Jej nastawienie się zmienia, gdy jednej z tanecznych nocy na parkiecie pojawia się Rodolfo. Czarujący dżentelmen sprawia, że Gloria nabiera ochoty na płomienny romans. W tym wiarygodnym psychologicznie, przepięknie skomponowanym i zagranym filmie motorem napędowym akcji są emocje. Melancholia w życiu Glorii splata się więc z beztroską zabawą, miłość z rozczarowaniem, a obojętność z niegasnącą chęcią życia.
Złota klatka, reż. Diego Quemada-Diez
Seans: 23.04 / czwartek / godz. 19.00
występują: Brandon López, Rodolfo Domínguez, Karen Martínez, Carlos Chajon, Héctor Tahuite
dramat / Hiszpania, Meksyk, Gwatemala / 2013 / 110’
Sara, nastolatka z Gwatemali, obcina włosy, przebiera się za chłopca i wraz z przyjaciółmi Juanem oraz Samuelem wyru-sza w ekscytującą, ale też niezwykle niebezpieczną podróż na osławionej trasie pociągami towarowymi do Los Angeles. Mają nadzieję na lepsze życie w USA, gonią za marzeniem, nie zdając sobie sprawy, że może ona zupełnie nie być tym, czym się wydaje. Rodzące się uczucie do indiańskiego chłopca Chauka, którego Sara spotyka w drodze, przynosi gniew i rozgoryczenie. Jednak w konfrontacji ze śmiertelnym zagrożeniem ze strony bandytów i skorumpowanych stróżów prawa, grupa nastolatków dostaje solidną lekcję przyjaźni i lojalności.
Wyjście przez sklep z pamiątkami, reż. Banksy
Seans: 28.04 / wtorek / godz. 19.00
występują: Mr. Brainwash, Banksy, Shepard Fairey, Space Invader
dokument / USA, Wielka Brytania / 2010 / 87’
Przewrotny portret street artu i jego najbardziej rozpoznawalnego artysty Banksy'ego, którego możemy podglądać z perspektywy Thierry'ego Guetty, właściciela modnego sklepu z używaną odzieżą w Los Angeles. Therry - ekscentryczny filmowiec-amator obsesyjnie i za wszelką cenę pragnie zaprzyjaźnić się z Banksym, człowiekiem enigmą, znanym na całym świecie z niesamowitych dzieł sztuki, które można znaleźć na ulicach Londynu, Nowego Orleanu, czy „murze bezpieczeństwa” w Izraelu. Czarny humor, ekscytujący thriller i świat miejskich partyzantów w jednym.
Marina Abramović: artystka obecna, reż. Matthew Akers
Seans: 29.04 / środa / godz. 19.00
występują: Marina Abramović, Ulay, Klaus Biesenbach, David Balliano
biograficzny, dokument / USA / 2012 / 99’
Abramović, ikona body artu i performance'u, jest nazywana supergwiazdą świata sztuki. Od 40 lat poddaje swoje ciało eks-tremalnym doświadczeniom, a widzów wprowadza w różne stany emocjonalne. Artystka konsekwentnie re-definiuje to, czym jest i czym może być sztuka współczesna, a jej narzędziem jest własne ciało, którego granice i wytrzymałość bezwzględnie testuje. Akers przyłapuje Marinę podczas przygotowań do indywidualnej wystawy w nowojorskim MoMA, w chwili dla każdego artysty wyjątkowej. Reżyser pokazuje ją w trakcie prac nad ekspozycją, ale też śmiało wkracza w jej prywatne życie, tworząc portret zabawnej, inteligentnej kobiety obdarzonej niezwykłą charyzmą i siłą.
Basquiat - Taniec ze śmiercią, reż. Julian Schnabel
Seans: 30.04 / czwartek / godz. 19.00,/b>
występują: Jeffrey Wright, Michael Wincott, David Bowie, Dennis Hopper, Gary Oldman
biograficzny / USA / 1996 / 108’
Basquiat to legenda Nowego Jorku lat 80. Czarnoskóry malarz, swoje pierwsze dzieła stworzył na brooklyńskich murach, nie ukończył żadnej szkoły, ale mimo to zalicza się go do grona najwybitniejszych malarzy XX wieku. Swoje uliczne dzieła podpisywał "SAMO", co oznaczało "same old shit". Kiedy w 1979 roku przyznał się, że "SAMO" to on, zaczęła się jego zawrotna, ale i zgubna kariera. Jego płótna trafiały do najlepszych galerii, osiągały zawrotne ceny, a on sam znalazł się w ścisłym gronie nowojorskiej bohemy. Dołączył do przyjaciół Andy'ego Warhola i wraz z nim stworzył w latach 1984-85 unikatową serię obrazów.