Cztery dni oddechu po Studenckich Konfrontacjach Filmowych – i nowy maraton dla kinomanów. 1 kwietnia zaczyna się w kinie Bajka spotkanie z kinematografią hiszpańską.
Od piątku (1 kwietnia) w lubelskim kinie Bajka (ul. Radziszewskiego 8) zaczynają się seanse festiwalu Tydzień Kina Hiszpańskiego, który krąży po polskich kinach. Między 1 a 7 kwietnia zobaczymy jedenaście tytułów.
Wydarzeniem specjalnym tegorocznej edycji TKH będzie retrospektywa filmów Alexa de la Iglesii, reżysera kultowego w kręgach wielbicieli mocnego, awangardowego kina spod znaku Quentina Tarantino i Roberta Rodrigueza. Twórczość filmowców łączy nie tylko charakterystyczny przerysowany styl, szybkie tempo akcji oraz mieszanka przemocy, seksu i czarnego humoru. Są również przyjaciółmi w życiu prywatnym.
Pierwszego dnia festiwalu o godz. 20.30 zobaczymy premierowy pokaz najnowszego filmu Alexa de la Iglesii „ Hiszpański cyrk” Balada triste de trompeta , który na MFF Wenecja 2010 otrzymał Srebrnego Lwa za najlepszą reżyserię oraz nagrodę za najlepszy scenariusz. Film otrzymał również najwięcej nominacji do najważniejszych nagród filmowych Hiszpanii - Nagród Goya. Nominowany jest w 15 kategoriach, w tym za najlepszy film, najlepszy scenariusz oraz dla najlepszego reżysera.
10 zł – ulgowy * 12 zł – normalny * 77 zł – karnet
Program
Piątek 1 kwietnia
godz. 18.45 Bullying
godz. 20.30 Hiszpański Cyrk
Sobota 2 kwietnia
godz. 18.45 Sięgnąć gwiazd
godz. 20.30 Kamienica w Madrycie
Niedziela 3 kwietnia
godz. 18.45 Aita
godz. 20.30 Umrzeć ze śmiechu
Poniedziałek 4 kwietnia
godz. 20.30 Dzień Bestii
Wtorek 5 kwietnia
godz. 20.30 Familystrip
Środa 6 kwietnia
godz. 20.30 Zakazana pamięć
Czwartek 7 kwietnia
godz. 18.45 Obywatel Negrin
godz. 20.30 Narzeczony dla Yasminy
O filmach
HISZPAŃSKI CYRK
(Balada triste de trompeta)
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2010; 107’
Wybuchowa mieszanka ekstrawaganckiego i bezkompromisowego kina spod znaku Tarantino i Rodrigueza. Hiszpania, rok 1973. Nieśmiały i wrażliwy Javier zatrudnia się w cyrku jako „smutny klaun”. Poznaje tam bezwzględnego „wesołego klauna”, Sergio,który terroryzuje współpracowników. Tu zaczyna się tragikomiczna opowieść o dwóch klaunach, którzy pchani przez pożądanie będą walczyć na śmierć i życie o miłość niezwykle pięknej i okrutnej Natalii…
DZIEŃ BESTII
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 1995; 103’
Ksiądz Ángel jest przekonany, że odnalazł w księdze Apokalipsy ukrytą informację o zbliżających się narodzinach Antychrysta. Bestia ma narodzić się w Święta Bożego Narodzenia 1995 roku w Madrycie. Ángel pragnie temu zapobiec wszelkimi możliwymi metodami i znajduje sobie niecodziennych pomocników: ekscentrycznego fana death metalu oraz szalonego prezentera programu telewizyjnego o czarnej magii. Razem wyruszą w zwariowaną podróż po Madrycie w poszukiwaniu miejsca, gdzie ma narodzić się Bestia.
SIĘGNĄĆ GWIAZD
(Izarren argia)
reż. Mikel Rueda, Hiszpania 2010, 90’
Przy malowniczej plaży Saturrarán (Kraj Basków) znajdował się kiedyś kurort, który zamieniono w seminarium, a potem w jedno z najcięższych więzień frankistowskiego reżimu. W latach 1937 – 1944 przewieziono tam dwa tysiące kobiet z całej Hiszpanii. Film opowiada historię Victorii, która w czasie wojny trafia do Saturrarán gdzie doświadcza jednego z najbardziej makabrycznych eksperymentów frankistowskiego reżimu: rozdzielania matek i ich dzieci. Wraz z innymi więźniarkami rozpoczyna walkę o swoją godność.
OBYWATEL NEGRÍN
(Ciudadano Negrín)
reż. Sigfrid Monleón, Carlos Álvarez i Imanol Uribe, Hiszpania 2010, 80’
Nominacja do nagrody Goya 2011 w kategorii dokument
Juan Negrín, ostatni premier rządu II Republiki, to postać owiana czarną legendą. W czasie hiszpańskiej wojny domowej miał zgadzać się na czystki radzieckiej bezpieki w Hiszpanii oraz na przekazanie ZSRR rezerw złota zgromadzonych w banku centralnym. Film polemizuje z utartymi opiniami, by pokazać premiera jako człowieka uwikłanego w rozgrywki światowej i lokalnej polityki. Pozwala widzowi zagłębić się w bogatą biografię i osobowość Juana Negrina, weryfikując fakty i mity na jego temat.
FAMILYSTRIP
reż. Luis Miñarro, Hiszpania 2009, 70´
Znany producent filmowy, wizjoner kina Luis Minarro, odpowiedzialny m.in. za WUJKA BOONMEE, KTÓRY POTRAFI PRZYWOŁAĆ SWOJE POPRZEDNIE WCIELENIA, debiutuje niezwykle osobistym dokumentem dedykowanym własnym rodzicom. Film powstał na bazie wielogodzinnych rozmów producenta z matką i ojcem przy okazji tworzenia rodzinnego portretu. Z filmowanych sesji malarskich powstał zbiór anegdot, wspomnień i historii rodzinnych, który stanowi nie tylko przezabawny opis życia pewnego katalońskiego rodu, ale wyjątkową kronikę historii Hiszpanii i Barcelony.
BULLYING
reż. Josetxo San Mateo, Hiszpania 2009, 95´
Festiwal Kina Hiszpańskiego w Maladze 2009
Mroczny thriller o problemie maltretowania przez rówieśników, z którym boryka się młodzież na całym świecie. 15-letni Jordi po śmierci ojca przeprowadza się z matką do innego miasta by zacząć tam nowe życie. Na początku wszystko wydaje się iść jak najlepiej. Jednak gdy chłopak przechodzi przez próg nowego gimnazjum nieświadomie przekracza granicę piekła. W drzwiach wita go Nacho, który pomimo młodego wieku należy już do grupy tych, którzy żerują wyłącznie na strachu i cierpieniu innych.
KAMIENICA W MADRYCIE
reż. Alex de la Iglesia, Hiszpania 2000, 110′
Pewnego dnia czterdziestoletnia Julia, biegająca od jednego klienta do drugiego, dostaje kolejne zlecenie. Musi sprzedać mieszkanie w kamienicy, której właściciel właśnie zmarł. W czasie oględzin znajduje 300 milionów peso. Kto jest ich właścicielem? To dopiero początek jej kłopotów.
AITA
reż. José María de Orbe, Hiszpania 2010 ´87
MFF San Sebastian 2010, MFF Rotterdam 2010
AITA przedstawia dzień po dniu „życie” rodzinnego domu reżysera w Kraju Basków, gdzie od lat nikt nie mieszka. Historia budynku sięga średniowiecza (XI-XII wiek) i miała istotne znaczenie dla dziejów regionu. Film opowiada o codzienności domu łącząc fabułę ze światem magicznym baskijskich mitów o nieśmiertelności duszy. José Maria de Orbe jest reżyserem niekonwencjonalnym. Swoja pasję do kina łączy z silnym zamiłowaniem do sztuk plastycznych, filmów eksperymentalnych oraz instalacji artystycznych.
ZAKAZANA PAMIĘĆ
(Debekatuta dago oroitzea)
reż. Txaber Larreategi, Josu Martínez, Hiszpania, 2010, 53’
MFF San Sebastian 2010
W Hiszpanii powstaje dziś wiele filmów poruszających trudny temat zbrodni wojny domowej oraz represji reżimu generała Franco. Dokument ZAKAZANA PAMIĘĆ można potraktować jako uzupełnienie filmu fabularnego SIĘGNĄĆ GWIAZD. Fabuła filmu składa się z historii kilku kobiet, które żyją do dziś i zgodziły się opowiedzieć jak trafiły do kobiecego więzienia Saturrarán, co je tam spotkało oraz o tym jak ten okres boleśnie naznaczył ich życie.
UMRZEĆ ZE ŚMIECHU
reż. Alex de la Iglesia, Hiszpania 1999, 113′
Osadzona w latach siedemdziesiątych gorzka komedia obrazująca środowisko hiszpańskich komików w okresie post-frankistowskiego rozluźnienia obyczajów. Nino i Bruno, dwaj przeciętni komedianci z prowincji, niespodziewanie odnoszą oszałamiający sukces. Ich prymitywny show polega głównie na tym, że Nino bez przerwy policzkuje Bruna na scenie, co wywołuje salwy śmiechu u publiczności. Nieoczekiwana popularność, ciągłe występy oraz rzesze fanów sprawiają, że w duecie coraz częściej dochodzi do spięć. Narastają wzajemnie pretensje i zazdrość aż po nienawiść. Artyści postanawiają zakończyć karierę niezapomnianym finałem – ten zamieni się jednak w krwawą jatkę.
NARZECZONY DLA YASMINY
(Un novio para Yasmina)
reż. Irene Cardona, Hiszpania 2008, 97’
Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2008 – najlepszy film, najlepsza aktorka
Piękna Marokanka Yasmina przyjeżdża do Hiszpanii na studia i… w poszukiwaniu męża. Jej wybrankowi nie spieszy się do ożenku, ale dziewczynie zależy na czasie: potrzebuje papierów by uniknąć deportacji. Tu zaczynają się zabawne perypetie bohaterki i jej przyjaciół w poszukiwaniu narzeczonego, który ożeni się z solidarności albo dla pieniędzy. Film jest wakacyjną komedią o miłości i małżeństwie opowiadającą o nie zawsze łatwej integracji przybywających do Hiszpanii imigrantów.
Na podstawie materiałów dystrybutora