W tych obrazach tradycyjna malarska technika daje fotograficzny efekt, a wytwory kultury masowej bywają wysmakowaną martwą naturą.
Interesuje go przede wszystkim czysto wizualny aspekt przedmiotów i postaci. Bada ich kształty i barwy. Podchodzi do nich tak, jak starzy mistrzowie. Swoimi olejami na płótnie nawiązuje do flamandzkich klasyków. Ukazuje obiekty w pełnym blasku, niemal z fotograficzną dokładnością. Stosując realizm optyczny, sugeruje wrażenia dotykowe.
Toman nie jest apologetą kultury masowej, ale nie jest też jej ostrym krytykiem, jak sławny Jeff Koons. Przedstawiając jej niewyszukane estetycznie produkty z taką dbałością i takimi klasycznymi środkami, wydaje się raczej pogodnym ironistą.
Potwierdza to tytułem swojej nowej wystawy "Je t'aime… moi non plus”, pożyczonym od Serge'a Gainsbourga, który tak właśnie zatytułował słynną erotyczną piosenkę. Frazę tę można przetłumaczyć: "Kocham cię… ja również nie”.
Składające się na wystawę obrazy, zarówno osobno, jak i w komplecie, odnoszą się do tytułowej dychotomii.
Wernisaż zaplanowano na piątek na godz. 18. Galeria Biała mieści się w Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12.
Sławomir Toman
Wystawiał indywidualnie m.in. w Galerii Pryzmat w Krakowie, Grodzkiej w Lublinie (2001), Galerii Kameralnej w Słupsku (2002), Otwartej Pracowni w Krakowie, Galerii Karowej w Warszawie, Pod Podłogą w Lublinie (2003), Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (2005), Galerii Piekary w Poznaniu (2006).
Stypendysta Ministra Spraw Zagranicznych Francji (1995) i Ministra Kultury RP (2002). Laureat Nagrody Magazynu o Sztuce Arteon w 2001 roku.
Pracuje na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie.