Coraz więcej osób musi mieć w mieszkaniu miejsce do pracy. – Zorganizowanie takiego kącika zawsze wiąże się ze zmniejszeniem powierzchni mieszkania,
Warto wiedzieć, że choć ilość miejsca, jaką przeznaczymy na domowe biuro, jest uzależniona od powierzchni, którą dysponujemy, to kącik musi zająć prostokąt o bokach minimum 132 x 65 cm, bo tyle zajmie biurko i mała szafka na dokumenty. Do tego należy jeszcze doliczyć ok. 1,5 m na krzesło. Nie zajmuje ono wprawdzie aż takiej powierzchni, ale osoba na nim siedząca musi je przecież odsunąć, żeby wstać.
Kącik do pracy nie może istnieć w pomieszczeniu jako zupełnie odrębny „byt”, powinien wtapiać się w wystrój. Dlatego najlepiej zaplanować całą aranżację wnętrza od razu, a jeśli mamy już pokój umeblowany, to biurko, krzesło i reszta akcesoriów musi nawiązywać do stylu pozostałych przedmiotów.
W przedpokoju?
– Wbrew pozorom, choć pokój dzienny jest największy, nie radzę umieszczać tam biurka, chyba że nie ma innej możliwości – przestrzega Anna Kuć. W tym pomieszczeniu toczy się życie, gra telewizor, przychodzą goście. To rozprasza osobę pracującą i krępuje pozostałe.
Dużo lepszym miejscem będzie sypialnia. W ciągu dnia najczęściej właśnie z tego pomieszczenia nikt nie korzysta i można tam spokojnie pracować. Jeśli jednak osoba, której kącik ma służyć, może pracować tylko wieczorem lub nocą, trzeba się liczyć z tym, że stukanie klawiszy komputera może przeszkadzać tej śpiącej. Jeżeli zdecydujemy się na taki wariant, pamiętajmy, aby postawić biurko pod oknem i ewentualnie zasłonić je stojącym parawanem.
We wnęce
Taką możliwość daje na przykład urządzenie kącika do pracy we wnęce, którą można przysłonić drewnianą roletą, a także wykorzystanie do tego celu dwudrzwiowej szafy.
W małych mieszkaniach dobrym rozwiązaniem jest wydzielanie kącików ściankami z gipskartonu, które kończą się na wysokości ok. pół metra od sufitu oraz zakup mebli na kółkach.
– Bardzo istotnym elementem wyposażenia domowych biur są półki, szuflady i segregatory, które powinny wchłonąć liczne potrzebne do pracy akcesoria – podkreśla Anna Kuć. – Panujący w tym kąciku bałagan znacząco zmniejsza przestrzeń i sprawia wrażenie chaosu.