Tylko do końca września można zgłaszać propozycje do czwartej już edycji plebiscytu Skarby Kultury Przestrzeni, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Biznes i zieleń”.
Wystarczy zrobić kilka zdjęć roślinności przy biurze, lokalu gastronomicznym czy zakładzie produkcyjnym, opisać, dlaczego nam się one podobają i co jest w nich wyjątkowego, a potem wysłać takie zgłoszenie organizatorom. Jesienią w drodze dwuetapowej selekcji zostaną z nich wybrane przez mieszkańców i ekspertów najciekawsze propozycje.
Zielone ściany
Organizatorem plebiscytu jest Marcin Skrzypek, który od kilkunastu lat prowadzi w Ośrodku „Brama Grodzka - Teatr NN” program edukacji krajobrazowej Forum Kultury Przestrzeni.
– Przez wiele lat skupialiśmy się w Forum na krytyce złych rozwiązań w krajobrazie Lublina, ale to nie przynosiło pozytywnych efektów i ograniczało grono odbiorców naszych działań. Dlatego zmieniłem metodę i teraz od kilku lat proponuję mieszkańcom poszukiwanie miejsc, które im się podobają, a następnie wybieranie z nich najatrakcyjniejszych propozycji. Wszystko to odbywa się w mediach społecznościowych i lubelskiej prasie, dzięki czemu ludzie sami popularyzują dobre przykłady kultury przestrzeni i uczą się czegoś nowego – wyjaśnia Marcin Skrzypek.
Współorganizatorem plebiscytu jest Lubelski Klub Biznesu. Coraz częściej to właśnie przedsiębiorcy przodują w dbaniu o swoje zielone otoczenie. Bo roślinność jest lubiana przez klientów i pracowników i dobrze świadczy o firmie.
– Jeśli odwiedzam przedsiębiorstwa i widzę ozdobione zielenią ściany czy posadzone kwiaty, zmienia się moje postrzeganie tej firmy. Jestem przekonana, że jeśli ktoś dba o zieleń to znaczy, że również dba o innych, jest to przejaw troski o człowieka i środowisko. Ale też jest to przejaw profesjonalizmu, dbałości o szczegóły – mówi Agnieszka Gąsior-Mazur, prezeska Lubelskiego Klubu Biznesu.
Kolorowe kompozycje
W zeszłym roku, kiedy tematem plebiscytu były pnącza; udało się „odczarować” ich negatywny wizerunek. Osoby, które je uprawiają na swoich domach zgodnie twierdziły, że pnącza nie tylko nie zwiększają wilgotności ścian, ale wręcz je osuszają i nie przyczyniają się do zagrzybiania ścian czy roznoszenia szkodników.
W tym roku organizatorzy postanowili pójść za ciosem i znowu postawić na edukację, więc do każdego zgłoszenia zbierają szczegółowe opisy i wypowiedzi samych właścicieli i pracowników firm.
Wśród biznesmenów też jest wielu wielbicieli zieleni. Efekty ich działań są często spektakularne. Są to często bardzo ciekawe miejsca i związane z nimi historie, jak np. ogród dla pracowników na tyłach firmy Modern Expo na ul. Spiessa w strefie ekonomicznej czy wieloletnie działania firmy Parys na ul. Walentynowicz i Vetterów również w przemysłowej części miasta. Są to dwa odmienne przykłady pokazujące wachlarz możliwości.
Ogród dla pracowników na tyłach firmy Modern Expo to odważne połączenie bogactwa kolorowych roślin, kamiennych nawierzchni, wody i metaloplastyki z kolorowymi szkiełkami. Na stosunkowo niewielkiej powierzchni oferuje on tyle widoków i zakątków, że trudno je wszystkie sfotografować. Całość kompozycji uzupełnia się i kontrastuje z krajobrazem charakterystycznym dla strefy ekonomicznej.
Firma Parys jest natomiast przykładem aktywnego, odpowiedzialnego i kompleksowego działania na rzecz zieleni w sąsiedztwie prowadzenia działalności gospodarczej. Ilustrujące to przykłady wykraczają daleko poza normę i standardowe oczekiwania.
Tworzą one liczne kompozycje krajobrazowe w przestrzeni publicznej i na terenach należących do firmy. Proekologiczne zapisy w jej dokumentach strategicznych świadczą o świadomym i zdecydowanym podejściu właściciela do tych zagadnień
SKARBY KULTURY PRZESTRZENI
Formularz zgłoszeniowy na stronie teatrnn.pl/skarby. Mail: marcin@tnn.lublin.pl, tel.: 603 714 532. Potrzebne jest zdjęcie, lokalizacja i opis, dlaczego dane miejsce jest warte uwagi i co w nim wyjątkowego. Zgłoszenie będzie dostępne na stronie plebiscytu i na Facebooku. Nabór trwa do końca września